Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

LiveLabbet är här – en experimentell nyhet i Vetenskapsfestivalens skolprogram

Årets skolprogram bjuder på vetenskapsshower online i nya LiveLabbet. Den 12–14 april får grundskoleklasser chansen att laborera i interaktiva livesända shower med Universeum, AstraZeneca, Nobel Prize Organization och Tom Tits Experiment. Programledare är Leila Trulsen känd från SVT och UR. Vetenskapsfestivalen i Göteborg hålls för 25:e gången och pågår 12–18 april.

Programledaren Leila Trulsen.

Meka med mekanismer, experimentera kring koldioxidens olika egenskaper och var med och gör en dystopi till utopi. Det är vad grundskoleklasser får labba med i Vetenskapsfestivalens nya online-satsning LiveLabbet.

LiveLabbet är som en fortsättning av vår populära experimentverkstad som vi har kört under många år. Förra året fick vi ställa in den på grund av pandemin och inte heller i år kan vi genomföra den. Men nu finns LiveLabbet, som är digitalt och samtidigt väldigt interaktivt säger Kajsa Ottis, projektledare på Göteborg & Co för LiveLabbet.

Under LiveLabbet hittas många kända namn, från SVT:s programledare Leila Trulsen till tunga namn inom forskningsvärlden. Dessutom bjuder Nobel Prize Organization i Stockholm, i samarbete med Göteborgs universitet och Bolins Center vid Stockholms universitet, in högstadieelever som medforskare. Tillsammans ska de medborgarforska och skapa en utopi från en dystopi.

­ Det här ämnet känns väldigt aktuellt, vi är mitt i en pandemi och en klimatkris. Dystopier är också populära teman inom filmer, tv-spel och böcker. Tillsammans med eleverna kommer klimatforskare och litteraturvetare att undersöka hur dessa kriser påverkar unga. Det ska bli jätteroligt att möta eleverna och se vad vi kan skapa tillsammans säger Annika Hedås Falk, utbildningschef, Nobel prize Museum.

Under ett år när det härjar en pandemi är det digitala en självklarhet. Men planerna för LiveLabbet sträcker sig bortom pandemin.

Planen för LiveLabbet är helt klart att fortsätta fler år och att detta onlinekoncept ska bli ännu större, även efter pandemin. Något väldigt positivt med att erbjuda en digital festival är att vi når fler elever och skolor nu. Det finns inte längre några geografiska eller ekonomiska hinder att delta i en skolprogramsaktivitet, och den tillgängligheten vill vi fortsätta att ha – även år då vi återigen kan ha fysiska festivalplatser säger Kajsa Ottis.

Förutom LiveLabbet erbjuder Vetenskapsfestivalens skolprogram även en stor mängd andra digitala aktiviteter för grundskoleklasser i hela landet. Se hela programmet här.

Om Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg

Med omkring 60 000 besök är den Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Varje år arrangeras tre program, ett för skola, ett för branschen och ett för allmänheten som är öppet och gratis för alla.

Vetenskapsfestivalen är en hållbar festival och arbetar med miljö-, sociala- och ekonomiska frågor.

Huvudmän: Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Göteborgs Universitet, Näringslivsgruppen Göteborg & Co och Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Programledaren Leila Trulsen.

Dansare, bildkonstnär, musiker och skulptör - de tolkar regn i Artists in Residence i Göteborg13.4.2021 07:57:26 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att tolka regn i det konstnärliga utbytet mellan 400-åringarna Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. Det blir bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.