Livesänd friidrott till helgen: Svensk Friidrott lanserar nytt utmaningskoncept

Tre orter. En utmaning. Fyra vinnare. På söndag lanserar Svensk Friidrott ett helt nytt utmaningskoncept: BAUHAUS Synchro Challenge.

I Göteborg, Stockholm och Karlstad kommer ett antal hoppare göra upp i en duell i kortbanehoppning (20 meters ansats) - i längdhopp. Vi sänder utmaningen live från alla orter på vår Facebook-sida med start 11:00. 12:30 fyller vi på med kortbanehoppning i tresteg, där hoppare från Stockholm och Göteborg deltar.

Det blir en mixad utmaning med både kvinnor och män i respektive startfält. Både Tilde Johansson, VM-debutant i höstas och tvåfaldig medaljör på U20-EM, och trestegstalangen Maja Åskag, guldmedaljör på ungdoms-OS i somras, finns med. På herrsidan i längd får vi se bland annat Sverige-femman genom tiderna Andreas Otterling och höjdtalangen från IF Göta: Melwin Lycke-Holm.

– Det ska verkligen bli superkul att utmana sig själv lite nu under Coronatider, säger Åskag.

– Jag hoppas verkligen att ni vill titta, samtidigt som ni har möjligheten att stanna hemma och hålla er friska, säger Johansson.

Så utformas utmaningen

Tidsprogrammet är utformat på så sätt att varje hoppomgång avverkas i tur och ordning på respektive ort, samtidigt som de övriga två orterna väntar in. Så när exempelvis Stockholms samtliga hoppare har avverkat första hoppomgången är det Karlstads tur, sen Göteborg. Totalt landar vi på sex hoppomgångar.

Till längdutmaningen väntas tio hoppare på damsidan, och sju på herrsidan. I tresteg väntas sex hoppare på damsidan och fyra på herrsidan.

Kommentator för sändningen är Andreas Thornell.
Till Svensk Friidrotts Facebook-sida.

Några namn att hålla extra koll på:

Kvinnlig längd: Tilde Johansson, Malin Marmbrandt-Otterling, Kaiza Karlén
Mannlig längd: Andreas Otterling, Melwin Lycke-Holm

Kvinnlig tresteg: Maja Åskag, Malin Marmbrandt-Otterling
Manlig tresteg: Gustaf Bålström

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.