Livesänd friidrott till helgen: Svensk Friidrott lanserar nytt utmaningskoncept

Tre orter. En utmaning. Fyra vinnare. På söndag lanserar Svensk Friidrott ett helt nytt utmaningskoncept: BAUHAUS Synchro Challenge.

I Göteborg, Stockholm och Karlstad kommer ett antal hoppare göra upp i en duell i kortbanehoppning (20 meters ansats) - i längdhopp. Vi sänder utmaningen live från alla orter på vår Facebook-sida med start 11:00. 12:30 fyller vi på med kortbanehoppning i tresteg, där hoppare från Stockholm och Göteborg deltar.

Det blir en mixad utmaning med både kvinnor och män i respektive startfält. Både Tilde Johansson, VM-debutant i höstas och tvåfaldig medaljör på U20-EM, och trestegstalangen Maja Åskag, guldmedaljör på ungdoms-OS i somras, finns med. På herrsidan i längd får vi se bland annat Sverige-femman genom tiderna Andreas Otterling och höjdtalangen från IF Göta: Melwin Lycke-Holm.

– Det ska verkligen bli superkul att utmana sig själv lite nu under Coronatider, säger Åskag.

– Jag hoppas verkligen att ni vill titta, samtidigt som ni har möjligheten att stanna hemma och hålla er friska, säger Johansson.

Så utformas utmaningen

Tidsprogrammet är utformat på så sätt att varje hoppomgång avverkas i tur och ordning på respektive ort, samtidigt som de övriga två orterna väntar in. Så när exempelvis Stockholms samtliga hoppare har avverkat första hoppomgången är det Karlstads tur, sen Göteborg. Totalt landar vi på sex hoppomgångar.

Till längdutmaningen väntas tio hoppare på damsidan, och sju på herrsidan. I tresteg väntas sex hoppare på damsidan och fyra på herrsidan.

Kommentator för sändningen är Andreas Thornell.
Till Svensk Friidrotts Facebook-sida.

Några namn att hålla extra koll på:

Kvinnlig längd: Tilde Johansson, Malin Marmbrandt-Otterling, Kaiza Karlén
Mannlig längd: Andreas Otterling, Melwin Lycke-Holm