Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Livesänd presskonferens inför EuroBasket, 26 juni 18.30

Två dagar kvar till Basket-EM drar igång. Den 26 juni livesänder vi en presskonferens direkt från Riga, Lettland med förbundskapten Francois Gomez, Amanda Zahui och Elin Eldebrink. Presskonferensen kan ses direkt via Basketlandslagens Facebooksida samt på basketlandslagen.se.

På torsdag är det dags. Sverige inleder EuroBasket 2019 i Lettland och Serbien med att möta Montenegro i Arena Riga - hela EM:s premiärmatch. Landslaget landade i Riga på söndagskvällen, och förberedelserna har gått bra inför de stundande gruppmatcherna.

Media på plats har tidigare fått pressinformation om vad som gäller kring mediatillgänglighet på träning och matcher.
För att ladda upp på bästa sätt kommer vi imorgon onsdag 26 juni att livesända en presskonferens från spelarhotellet, med start 18.30. På presskonferensen kommer förbundskapten Francois Gomez, lagkapten Elin Eldebrink och Amanda Zahui att närvara och svara på frågor.

Presskonferensen kan ses direkt via Basketlandslagens Facebooksida samt på basketlandslagen.se

För media på plats i Riga
För snabbast och enklast kommunikation önskar vi att ni lägger till vår pressansvarige Robin Svensson på WhatsApp, 073-832 99 99, där det också kommer bildas en pressgrupp för snabb och nödvändig information på plats under turneringens gång.

Önskemål på vilka ni önskar prata med sker gärna i så god tid som möjligt.
Det går givetvis också bra att kontakta via vanlig telefon eller SMS till samma nummer ovan, samt på mail till robin.svensson@basket.se.

För media i Sverige eller på annan ort
Vill ni genomföra telefonintervjuer med spelare eller ledare, kontakta Robin Svensson på 073-832 99 99, samt mail robin.svensson@basket.se.
Önskemål på vilka ni önskar prata med sker gärna i så god tid som möjligt.

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.