Livia Millhagen blir Anna Karenina när pjäsen sätts upp på Dramaten för första gången

Få har beskrivit kärleken starkare än Lev Tolstoj i klassikern Anna Karenina . Romanen, utgiven i sin helhet 1879, ses som ett av litteraturhistoriens främsta verk. Nu spelas pjäsen på Dramaten för första gången, i regi av Tobias Theorell. Premiär på Stora scenen den 9 september.

Anna Karenina blir blixtförälskad i officeren Vronskji och inser plötsligt att hon är olyckligt gift. Hon ser inget annat val än att följa passionen. Men hur hon än gör väntar tragedin: Lämna man och barn, sitt liv och sin ställning – eller neka sig själv kärlek och frihet?  Samtidigt, i en annan del av landet, försöker den förmögne landägaren Levin, som spelas av Andreas Rothlin Svensson, glömma sin kärlek genom att gräva ner sig i arbete.

I Helen Edmundsons koncentrerade dramatisering får vi följa Anna Kareninas historia, med Levins berättelse som kontrast: Två skilda sätt att se på livet, etiken och kärleken.

– Anna Karenina är en så mångbottnad och evigt aktuell historia om vad kärleken är och hur vi skall kunna leva tillsammans med andra människor. Jag fascineras av det teatralt associativa i Edmundsons dramatisering. Att göra Levin till Annas samtalspartner är ett elegant sätt att foga ihop bokens två huvudsakliga hållningar till livet och kärleken. De möts ju bara ett kort ögonblick i boken, men i pjäsen formar de två historierna varandra. Det är Annas historia men här får hon äntligen någon att studsa den mot, säger regissören Tobias Theorell.

I rollerna
Anna Karenina Livia Millhagen
Alexej Karenin Per Svensson
Greve Vronskji Erik Borgeke
Dolly Emma Broomé
Konstantin Levin Andreas Rothlin Svensson
Kitty Emma Österlöf
Stiva Danilo Bejarano
Nikolaj med flera Bengt CW Carlsson
Petrijskij med flera Pierre Wilkner
Furstinnan Betsy med flera Inga-Lill Andersson

Översättning Eva Ström
Dramatisering Helen Edmundsson
Regi Tobias Theorell
Scenografi och kostym Magdalena Åberg
Ljus Torben Lendorph

Presschef

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.