Livia Millhagen på scen när kritikerrosade Medea når Dramaten

Stefan Larssons uppsättning av Medea har hyllats av kritiker och gått för utsålda hus sedan årsskiftet på Betty Nansen Teatret i Köpenhamn. Från och med i höst spelas Medea , som är ett samarbete mellan teatrarna, på Dramaten. Premiär på Målarsalen den 7 oktober.

I det klassiska mästerverket Medea , som skrevs av Euripides för över 2400 år sedan, finns ingen nåd, ingen frälsning och ingen förlåtelse. Det finns bara en väg att gå när kärleken tar slut.

– Människans natur är konstant. Det sker faktiskt inte så mycket med oss människor, vi tror vi blir fredligare, men vi är fortfarande lika våldsamma och oss själv närmast, som vi alltid varit. Därför ropar Euripides berättelse från historien rakt in i vår nutid, säger regissören Stefan Larsson.

Medea, som spelas av Livia Millhagen, är en kvinna som offrat allt för sin man Jason. De flyr tillsammans till ett främmande land, men väl där överger Jason henne för en annan. ”Men vad är meningen med kärleken, om den inte varar för evigt”, som Medea själv säger.

Kan hämnd läka ett brustet hjärta? Och kan man ha ihjäl sina egna barn och ändå fortsätta att vara människa?

I Stefan Larssons uppsättning blir det legendariska dramat Medea en knivskarp skildring av en grym skilsmässa.

Pressröster om Medea
Medea spelas av svenska Livia Millhagen, och hon gör det så förkrossande bra att jag faktiskt är lite likgiltig inför vad som försiggår när hon inte är på scen - trots att resten av ensemblen är glimrande. (Weekendavisen)

Livia Millhagen är svindlande intensiv som Medea, strimmig av tårar, snörvlande av hatiskt snor vräker hon ut sin smärta(Jyllandsposten)

Föreställningen är kort, bara en och en halv timme, men jag vågar redan nu påstå att den varar länge. Kvalitetsteater med djupverkan. (Sydsvenskan)

Livia Millhagen som Medea är eminent. Modern, skör och okontrollerad. (Kulturkupeen)

Den fascinerande Livia Millhagens lyfter denna Medea till dramatiskt höga höjder (Berlingske)

Stefan Larsson är en av Dramatens flitigast anlitade regissörer och var Elverkets konstnärlige ledare 2002-2009. Sedan 1998 har han regisserat ett 30-tal pjäser på teatern, på senare år bland dem Fanny och Alexander Rickard III Rosmersholmoch Markisinnan de Sade . Han regisserade också Daniel Börtz nyskrivna operaversion av Medea som nyligen spelades på Kungliga Operan.

Medverkande
Livia Millhagen
Kenneth M. Christensen
Thomas Bang
Med flera.

Regi och scenografi Stefan Larsson
Scenografi och ljusdesign Jenny André
Kostym Ann Bonander Looft

I samarbete med Betty Nansen Teatret

Biljetterna släpps till försäljning tisdag den 26 april klockan 12 på Dramaten.se och i biljettkassan.