Livsmedelsförsäljningen ökar med 1 miljard kronor inför midsommar

Midsommar är en av de mest uppskattade högtiderna i Sverige vilket också märks av inom handeln, då det är den fjärde viktigaste högtiden under året enligt svenska handlare. Under midsommarveckan väntas en merförsäljning på runt 1 miljard kronor, vilket är ett uppsving från föregående år, då siffran var 900 miljoner kronor. En del av denna ökning beror på att priserna nu är högre, men en viktig del är också att midsommarfirandet i år väntas ske i större utsträckning än förra året. Totalt omsätts runt 8 miljarder kronor inom dagligvaruhandeln under midsommarveckan.
Även om midsommar av naturliga skäl främst är en högtid för dagligvaruhandeln så har dess betydelse även ökat inom sällanköps- och e-handeln efter en minskning föregående år.
- Vi ser i våra prognoser att det finns ett ökat intresse för att fira midsommar i år. Trots att det traditionellt är en populär högtid att uppmärksamma så har vi, av förklarliga skäl, inte kunnat fira i den utsträckning vi kanske har velat under pandemin. Det är huvudförklaringen till att vi ser ett uppsving för handeln i stort, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
16 000 sommarjobb inom handeln i sommar
Som i många andra branscher finns ett större behov av personal inom handeln i år, efter två år av pandemi. Totalt väntas detaljhandeln generera 16 000 arbetstillfällen under sommarmånaderna, vilket är en ökning jämfört med både 2020 och 2021, då 11 000, respektive 11 500 arbetstillfällen genererades.
- Det är givetvis glädjande att handeln kan anställa fler i år jämfört med de två senaste pandemiåren. För många är handeln den första kontakten som tas med arbetslivet, men jämfört med 2019 är det fortfarande 3000 sommarjobb färre, säger Johan Davidson.
Avvecklade restriktioner till trots – övervägande del väljer ”svemester” jämfört med utlandsresor
Jämfört med sommaren 2020 samt 2021 är det betydligt enklare att resa utomlands i år, då många av kraven på provtagning etc. är ett minne blott. Nästan fyra av tio uppger att de planerar för någon form av utlandssemester i år och 34 procent uppger att de kommer spendera mer tid utomlands i sommar jämfört med förra året. Trots detta verkar de senaste årens semestrande i Sverige gett mersmak, då en övervägande del av svenskarna planerar att spendera sin semester inom rikets gränser.
- Att fler väljer att spendera sin semester i Sverige är något som gynnar handeln. Och vi hyser förhoppningar om att åtminstone delar av den utländska turismen ska återvända, något som hade varit ett välkommet inslag inte minst för handlare i större städer, avslutar Johan Davidson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns framtidsförväntningar stiger från låga nivåer26.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser något mer positivt på kommande tre månader. Men ökningen sker från låga nivåer och läget är fortsatt svårt för många svenska handelsföretag. Det visar Handelsbarometern för maj månad.
1,25 miljarder förväntas spenderas inför Mors dag24.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över 100 år har Mors dag firats, och mamma glöms inte bort i år heller. Totalt väntas dagen omsätta 1,25 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med förra året, då skattningen låg på 1,4 miljarder.
E-handeln minskade med 2 procent i april22.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 2 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Försiktiga vårvindar i modehandeln?11.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sol och plusgrader i hela landet innebär att många uppdaterar sin vårgarderob. Det återspeglas i månadens Stilindex, där både kläd- och skohandeln uppvisar en liten ökning i försäljningen. Ett välkommet skifte, givet det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot branschen.
Handlare prisades på Nalen – här är alla vinnare i Retail Awards 20239.5.2023 07:28:50 CEST | Pressmeddelande
Några av handelns bästa aktörer skulle koras i nio olika priskategorier när handelns stora gala Retail Awards för sextonde året avgjordes under gårdagskvällen. Lova Lindgren blev Årets butikssäljare, Djerf Avenue vann kategorin Årets digitala satsning, Chimi tog hem Årets internationella expansion och These Go To 11 korades till Årets butik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum