Livsmedelsförsäljningen ökar med 1 miljard kronor inför midsommar
Midsommar är en av de mest uppskattade högtiderna i Sverige vilket också märks av inom handeln, då det är den fjärde viktigaste högtiden under året enligt svenska handlare. Under midsommarveckan väntas en merförsäljning på runt 1 miljard kronor, vilket är ett uppsving från föregående år, då siffran var 900 miljoner kronor. En del av denna ökning beror på att priserna nu är högre, men en viktig del är också att midsommarfirandet i år väntas ske i större utsträckning än förra året. Totalt omsätts runt 8 miljarder kronor inom dagligvaruhandeln under midsommarveckan.
Även om midsommar av naturliga skäl främst är en högtid för dagligvaruhandeln så har dess betydelse även ökat inom sällanköps- och e-handeln efter en minskning föregående år.
- Vi ser i våra prognoser att det finns ett ökat intresse för att fira midsommar i år. Trots att det traditionellt är en populär högtid att uppmärksamma så har vi, av förklarliga skäl, inte kunnat fira i den utsträckning vi kanske har velat under pandemin. Det är huvudförklaringen till att vi ser ett uppsving för handeln i stort, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
16 000 sommarjobb inom handeln i sommar
Som i många andra branscher finns ett större behov av personal inom handeln i år, efter två år av pandemi. Totalt väntas detaljhandeln generera 16 000 arbetstillfällen under sommarmånaderna, vilket är en ökning jämfört med både 2020 och 2021, då 11 000, respektive 11 500 arbetstillfällen genererades.
- Det är givetvis glädjande att handeln kan anställa fler i år jämfört med de två senaste pandemiåren. För många är handeln den första kontakten som tas med arbetslivet, men jämfört med 2019 är det fortfarande 3000 sommarjobb färre, säger Johan Davidson.
Avvecklade restriktioner till trots – övervägande del väljer ”svemester” jämfört med utlandsresor
Jämfört med sommaren 2020 samt 2021 är det betydligt enklare att resa utomlands i år, då många av kraven på provtagning etc. är ett minne blott. Nästan fyra av tio uppger att de planerar för någon form av utlandssemester i år och 34 procent uppger att de kommer spendera mer tid utomlands i sommar jämfört med förra året. Trots detta verkar de senaste årens semestrande i Sverige gett mersmak, då en övervägande del av svenskarna planerar att spendera sin semester inom rikets gränser.
- Att fler väljer att spendera sin semester i Sverige är något som gynnar handeln. Och vi hyser förhoppningar om att åtminstone delar av den utländska turismen ska återvända, något som hade varit ett välkommet inslag inte minst för handlare i större städer, avslutar Johan Davidson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum