Livsmedelshandlarna startar projekt Överklaga

Livsmedelshandlarna är övertygade om att det går att göra mycket mer med de lagar vi har. Vi behöver inte diskutera nya lagar, utreda, skicka på remiss, skriva propositioner och ha omröstningar för många av de brott som drabbar samhället. Det handlar istället om att göra rätt från början och att styra mot kvalitet i arbetet. Det är vår hypotes, som vi nu ska testa med en studie under våren. Följs oss så får du veta hur det går!

Myten om lönsamheten i handeln jämfört med leverantörerna27.5.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ofta läser vi att handeln tjänar massor med pengar och leverantörerna ingenting. Därför behövs lagar och okritiserade prishöjningar. Stämmer det? Kanske inte alltid. Länkar för dig som vill läsa mer om hur lönsamheten ser ut i olika delar av branschen: https://hui.se/wp-content/uploads/2019/11/Detaljhandelns-l%C3%B6nsamhetsrapport.pdf https://ycharts.com/companies/ORKLY/profit_margin https://www.macrotrends.net/stocks/charts/PG/procter-gamble/ebitda-margin https://ir.mondelezinternational.com/news-releases/news-release-details/mondelez-international-reports-q4-and-fy-2021-results https://www.macrotrends.net/stocks/charts/KO/cocacola/ebitda-margin https://www.unilever.com/files/5b9872cf-337a-4bb4-9692-02a1b0a1b7fe/ir-q4-2021-full-announcement.pdf https://www.nestle.com/media/pressreleases/allpressreleases/full-year-results-2021