Livsmedelsjätte tar ställning för kycklingarna

Idag kan Djurens Rätt berätta att Nestlé, världens största livsmedelsföretag, har tagit ställning för kycklingarna.

Nestlé meddelar idag att de kommer ställa krav på sina leverantörer kring hur kycklingarna ska ha fötts upp, en tydlig signal på att de lyssnat på kritiken från djurrätts- och djurskyddsorganisationer världen över när det kommer till hur djuren behandlas inom kycklingindustrin. Unilever har tidigare tagit samma beslut.

– Vi är såklart jätteglada över det här! Det skickar tydliga signaler till kycklingindustrin här hemma och runt om i världen att det är dags för förändring, det går inte längre att behandla djuren på det sätt som vi gör idag, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Kraven som företagen kommer ställa innefattar de kriterier som ingår i ”International Broiler Ask”, en kravlista för bättre välfärd för kycklingarna. Kriterierna i International Broiler Ask är framtagna av Djurens Rätt och ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med utgångspunkt i den senaste forskningen kring djurvälfärd.

– Syftet är helt enkelt att höja miniminivån djurskyddsmässigt för kycklingarna. De är det djurslag som är flest men har det sämst. Att ett beslut från Nestlé, ett företag som omsätter närmare 90 miljarder kronor, kommer påverka många djur råder det ingen tvekan om, säger Nathalie Söderström.

Bara i Sverige föds fler än 99 miljoner kycklingar upp för slakt varje år. De växer från en liten dunboll på 40 gram till en bjässe på 2000 gram på bara 35 dagar. På varje kvadratmeter får upp till 25 kycklingar hållas. Endast 1 % av kycklingarna får i dagsläget möjlighet att vistas utomhus, detta trots att hela 7 av 10 konsumenter anser att utomhusvistelse borde vara ett krav för att få bedriva kycklinguppfödning (Novus, december 2017). Djurens Rätt jobbar intensivt med frågan om kycklingars välfärd och släppte under våren informationskampanjen 99 miljoner.

Djurens Rätt har föreslagit till branschorganisationen Svensk Fågel att de ska göra dessa krav till branschstandard för att ge kycklingarna större möjligheter till att utöva sitt naturliga beteende. Men intresset har varit svalt, vilket gör det ännu viktigare att företag som Nestlé visar vägen.

99 % av alla kycklingar i Sverige hålls inomhus och får aldrig se solen eller känna mark under fötterna. Det är endast kycklingarna som föds upp inom ekologisk produktion som ska ha fått tillgång till utevistelse under minst en tredjedel av sitt liv. Att det står ”gårdskyckling” eller ”majskyckling” på kycklingförpackningen betyder inte att djuren fått vara ute.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.