Livsmedelsverket opinionsbildar istället för att värna matsäkerheten

Känsliga uppgifter kan bli offentliga vid ansökning om tobakstillstånd6.11.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

Kravet på att så många uppgifter ska lämnas in till kommunen för att få söka tillstånd för tobaksförsäljning leder till att vissa personliga och finansiella uppgifter kan komma att omfattas av offentlighetsprincipen. För att uppmärksamma kommunen på vilka uppgifter som handlare anser bör vara sekretessbelagda bör handlare vara tydliga med vilka uppgifter som är känsliga vad gäller personliga eller finansiella uppgifter. Susanna Norelid vid Norelid Advokatbyrå reder ut begreppen och förklarar lite närmare om vad som gäller angående sekretess. Som handlare får du också tips om hur du kan göra, även om du redan sökt tillstånd.