Ljungby Energi och E.ON i partnerskap

Vid kommande årsskifte startar Ljungby Energi elhandel. I uppstartsfasen har Ljungby Energi valt att samarbeta med E.ON för att sätta upp sina processer och alla andra förberedelser. Därefter kommer E.ON att bli balansansvariga för handel och produktion och i övrigt stötta för att minimera risker och administration och framförallt möjliggöra för Ljungby Energi att fokusera på den lokala affären.

Fler och fler mindre energibolag väljer nu att ta upp elhandeln inför den elhandlarcentriska marknaden. Men det ställer stora krav på de nya handelsbolagen. Riskerna på elmarknaden är betydande.

- Vi är glada och stolta över det framtida samarbetet med Ljungby Energi i den spännande utvecklingsresan de är inne på. E.ONs mångåriga erfarenhet ger oss möjlighet att stödja Ljungby Energi med bred kompetens kring handel, riskhantering och administration, säger Emma Borgström som är försäljningschef på E.ON Energilösningar avdelning Corporate Energy Sales.

- E.ON presenterade ett väldigt tilltalade koncept som gjorde att vi valde dem som samarbetspartner. I och med partnerskapet får vi tillgång till E.ONs allra senaste och modernaste stödsystem som möjliggör för oss att fokusera fullt ut på våra kunder och på vår lokala affär, säger Bo Schönbeck, VD på Ljungby Energi AB.

För ytterligare information, kontakta Emma Borgström, Försäljningschef Corporate Energy Sales, E.ON Energilösningar, telefon 072 – 2126263.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.

Givewatts och E.ON i samarbete om klimatkompensation29.8.2018 08:00Pressmeddelande

Givewatts hjälper Östafrika att gå från fotogen och ved till en modern och effektiv energilösning. Nu går E.ONs Gasolverksamhet in som en viktig partner i detta arbete. - En spis och en lampa från Givewatts minskar utsläppen av koldioxid med cirka 10 ton. Samtidigt effektiviseras matlagningen, avskogningen minskar, unga får en ordentlig lampa att läsa vid för att bättre klara skolan och hushållen sparar in 2 300 kronor om året i bränslekostnader för varje spis och lampa, säger Emil Hellström på Givewatts i Stockholm.