Ljusare tider i sikte för modehandeln
Butiker och e-handel | Maj 2021-2020 | Maj 2021 - 2019 | Ackumulerat 2021 (jämförelse med 2020) |
Kläder |
18,1 % |
- 18,0 % | - 1,0 % |
Skor | 28,0 % | - 30,2 % | - 2,0 % |
Kommentarer från Svensk Handel
- I takt med att alltfler vaccineras och att samhället stegvis öppnar upp ser landets modehandlare ljusare tider i antågande. Det är glädjande att försäljningen i såväl kläd- som skohandeln äntligen ökar, men även om utvecklingen går åt rätt håll är det långt kvar till de nivåer vi såg innan pandemin slog till, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
- Minskat fysiskt socialt umgänge under pandemin har påverkat modehandeln som helhet negativt och en växande del av den försäljningen som skett har gått via e-handeln. Fyra av tio svenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året. För många modehandlare har e-handeln vägt upp för en del av försäljningsbortfallet i butikerna, säger Mats Hedenström.
- Den bästa sommarpresent som modebutiker i stadskärnor och köpcentrum kan få är att resandet och rörligheten i samhället åter kommer igång. Samtidigt måste vi komma ihåg att
pandemin har slagit stenhårt mot många företag, depåerna är tömda och det kommer att ta lång tid att läka såren, avslutar Hedenström
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln27.3.2024 11:14:24 CET | Pressmeddelande
Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Handelsföretag med ett aktivt hållbarhetsarbete har stora konkurrensfördelar26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Lever företagen inte upp till förväntningarna tvekar dessutom många konsumenter inte på att välja en konkurrent i stället. Detta, och mycket mer, visar Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.
Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”25.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.
Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.
Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år på grund av indexering.14.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Butikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder kronor i hyresökningar enbart på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024. Trots att inflationstakten sjunker blir dessa höjningar beständiga. Detta visar nya siffror från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum