Ljusare tider i sikte för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel ökade med 18,1 procent i maj jämfört med samma månad föregående år. Skoförsäljningen ökade med 28 procent under månaden som gick. Jämfört med maj 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 18 respektive 30,2 procent.

Försäljningen i modehandeln repar sig men ännu är det en bra bit kvar till hur det var innan pandemin slog till.
Butiker och e-handel Maj 2021-2020 Maj 2021 - 2019 Ackumulerat 2021
(jämförelse med 2020)
Kläder

- 18,0 % - 1,0 %
Skor 28,0 % - 30,2 % - 2,0 %

Kommentarer från Svensk Handel

- I takt med att alltfler vaccineras och att samhället stegvis öppnar upp ser landets modehandlare ljusare tider i antågande. Det är glädjande att försäljningen i såväl kläd- som skohandeln äntligen ökar, men även om utvecklingen går åt rätt håll är det långt kvar till de nivåer vi såg innan pandemin slog till, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

- Minskat fysiskt socialt umgänge under pandemin har påverkat modehandeln som helhet negativt och en växande del av den försäljningen som skett har gått via e-handeln. Fyra av tio svenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året. För många modehandlare har e-handeln vägt upp för en del av försäljningsbortfallet i butikerna, säger Mats Hedenström.

- Den bästa sommarpresent som modebutiker i stadskärnor och köpcentrum kan få är att resandet och rörligheten i samhället åter kommer igång. Samtidigt måste vi komma ihåg att
pandemin har slagit stenhårt mot många företag, depåerna är tömda och det kommer att ta lång tid att läka såren, avslutar Hedenström

Modehandelns återhämtning fortsätter10.9.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Handels Stilindex för augusti visar att kläd-och skohandeln fortsatt går starkt efter många och långa pandemimånader. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 26,2 procent i augusti jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen uppvisar positiva siffror och ökar med 22,5 procent. Jämfört med 2019 ökar klädförsäljningen, uppbackad av en stark e-handel, med 3,5 procent, medan skohandeln backar med 14 procent.

Uppdämt köpsug ger fart åt kläd- och skohandeln12.8.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Handels Stilindex för juli visar att kläd-och skohandeln fortsätter att återhämta sig efter den stora nedgången under pandemin. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 19,6 procent i juli jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen visar positiva siffror, med en ökning på 20,2 procent. Jämfört med 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 0,5, respektive 6,3 procent.