Ljuset går upp över Djurgården idag

Dela

Idag går ljuset upp extra tidigt när Djurgården både profilerar sig som Skandinaviens främsta attraktion och fördjupar samarbetet för att hålla ett ovärderligt kulturarv aktuellt. Kungl. Djurgårdens Förvaltning lyser upp besökarnas väg med en ny spännande ljusinstallation och det markerar starten på ett nytt och starkare samarbete för Djurgårdens aktörer. Slottsfogden Magnus Andersson och vd Camilla Zedendahl berättar om processen och framtiden.

Logotyp Royal Djurgården
Logotyp Royal Djurgården

I ett års tid har Kungl. Djurgårdens 45 intressenter arbetat tillsammans för att utveckla en gemensam vision för Djurgården. Med ett mycket stort utbud av både kultur, nöje, kunskap och tradition, miljontals besökare och stora planerade investeringar utmanar nu platsen övriga världsattraktioner och tar position som Skandinaviens främsta attraktion.

-Djurgården är an av världens främsta attraktioner och att verka på Djurgården innebär ett ansvar. Besöksnäringen är världens snabbast växande bransch och vi lever upp till ambitionen att ständigt utvecklas. Samtidigt bär vi en 400-årig tradition vidare och förvaltar Djurgården för framtida generationer. Därför ser vi tillsammans till att utvecklingen av Djurgården sker på ett hållbart sätt, säger Camilla Zedendahl, VD Kungl. Djurgårdens Intressenter

Ljusinstallationen ska lysa upp under vinterhalvåret och markerar starten på ett nytt och starkare samarbete under paraplykonceptet ”Royal Djurgården”.

-Djurgården tar emot över 15 miljoner besökare årligen – fler än till kinesiska muren. Här ska vara tryggt och säkert, samtidigt som Djurgården ska stå för öppenhet, glädje och lekfullhet, säger slottsfogde Magnus Andersson. Det känns fantastiskt att belysa Djurgården på ett både stilfullt och spektakulärt sätt och visa att Djurgården är en självklar destination även under den mörka årstiden.

Över 2 miljarder investeras här under de närmaste fem åren.  Vikingaliv öppnade 2017. Gröna Lund bygger ut och skapar nya attraktioner, Nordiska museet öppnar upp för fler, Skansen skapar ett kunskapscenter för Östersjön, Statens maritima museer utvecklar en helt ny museiarena, Tekniska museet storsatsar, Prins Eugens Waldemarsudde blev årets museum 2017 och ABBA The Museum at PopHouse Sweden expanderar och drar nya aktörer till Djurgården.  Samtidigt är naturen nära och hållbarhet är en viktig del av Djurgården. Den är en del av Nationalstadsparken och här finns över 800 olika sorters blomväxter, mer än 1200 skalbaggsarter och ca 100 häckande fågelarter, Rosendals Trädgård går i täten för cirkulär matkultur, Tekniska museet utmärker sig för sitt tillgänglighetsarbete, Skansen skapar ett kunskapscenter för Östersjön. Genom ett stärkt samarbete skapas nu möjligheter att ta fler gemensamma steg.

Om KDI

KDIs ambition är att genom samverkan medverka till att stärka Djurgårdens position i Stockholmsbilden och att genom gemensamt agerande öka kunskapen om Djurgårdens värden. Djurgården blir starkare och därmed även Stockholms och Sveriges position inom besöksnäringen.

Bilder

Logotyp Royal Djurgården
Logotyp Royal Djurgården
Ladda ned bild
Upplysta grenar på Djurgården.
Upplysta grenar på Djurgården.
Ladda ned bild

Om

Stiftelsen Skansen
Stiftelsen Skansen
Box 27807
115 93 Stockholm

08-442 80 00 vxlhttp://www.skansen.se/sv

Skansen är världens äldsta friluftsmuseum. Det grundades 1891 av Artur Hazelius för att visa hur människor bott och verkat i Sverige under äldre tid. Cirka 150 byggnader har flyttats hit från hela Sverige. I djurparksdelen visas skandinaviska vilda djur och på en del av gårdarna tamboskap. Skansen-Akvariet har exotiska djur. Dessutom finns här scener, restauranger, lekparker och butiker. Varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till Skansen som är Sveriges mest besökta museum och stockholmarnas favoritmuseum enligt en undersökning från januari 2017.

Följ Stiftelsen Skansen

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum