Ljusgårda

Ljusgårdas förpackning blir pantbar med Bower

Dela
För att bidra till att fler förpackningar sorteras och återvinns har inomhusodlingen Ljusgårda gjort sina salladspåsar pantbara med återvinningsappen Bower.

- Tillsammans med Bower vill vi uppmuntra till att fler sorterar och återvinner sitt avfall, det här är ett sätt för oss att öka incitamentet för våra konsumenter att återvinna Ljusgårdas förpackning på rätt sätt. När konsumenterna dessutom upptäcker vilka andra förpackningar som är pantbara via Bowers återvinningsapp kan vi tillsammans göra större skillnad för miljön, säger Maria Hillerström, marknadsansvarig på Ljusgårda.

Med ett par enkla steg i Bowers app belönas konsumenterna när de återvinner Ljusgårdas förpackningar vid vanliga återvinningsstationer. Sedan starten har Bower säkerställt att över 23 miljoner förpackningar återvunnits och besparat miljön över 100 ton koldioxidutsläpp. Det finns många myter och felaktiga föreställningar när det kommer till plast och återvinning, vilket Bower vill ge klarhet i:

- Korrekt sortering av material är grundläggande för en fungerande återvinning. Mindre än 20% av konsumenters plastemballage sorteras idag ut från hushållsspoporna, en siffra vi önskar öka. Vid en ökad sortering av material medföljer även en ökad effektivitet. Det vill vi eftersträva, säger Madeleine Gedda, Customer Success Manager på Bower.

I dagsläget består Ljusgårdas förpackning av 71% växtbaserat material. Både när det kommer till förpackningen och salladen inuti stävar Ljusgårda ständigt efter att minska sin klimatpåverkan. Att odla kontrollerat inomhus ger Ljusgårda möjlighet att leverera en mer klimatsmart produkt - med cirkulära vattensystem nyttjar odlingen över 90% mindre vatten än traditionell odling och i slutna system behöver plantorna inte besprutas, sköljas eller på andra sätt behandlas efter skörd. Det ger salladen en längre hållbarhet, vilket minskar matsvinnet. Samarbetet med Bower tillåter Ljusgårda att ta ett större ansvar för att salladsförpackningen hamnar på rätt ställe, även efter att salladen är uppäten.

- Vi är enormt glada över att äntligen kunna titulera Bower och Ljusgårda samarbetspartners. Ljusgårda är och förblir en viktig del i arbetet med att förändra konsumentbeteenden. Ju fler partners, desto mindre skräp, Säger Suwar Mert, VD på Bower.

Så här går det till att panta Ljusgårdas salladspåse:

1.Ladda ned Bower-appen (finns påApp Store och Google Play)
2.Hitta närmaste återvinningsstation via appens kartan eller lägg till din egen station (t.ex. miljörum eller flerbostadshus).
3.Skanna förpackningen med appen. Ta med förpackningen till stationen och återvinn den korrekt.
4.Få pantvärdet (pengar och kuponger) direkt i mobilen.

För mer information om hur Bower fungerar, besök: www.getbower.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Ljusgårda
Ljusgårda
Järnvägsgatan 3
543 50 Tibro

http://www.supernomalgreens.se

Om Ljusgårda

Ljusgårda finns i Tibro, i en lokal som tidigare var träindustri men som fått nytt liv och är idag en toppmodern inomhusodling. Det är en klimatcertifierad anläggning som kan styra luft, ljus och vatten för att skapa perfekta odlingsförhållanden för varje specifik planta, 365 dagar om året.

Ljusgårda har höga tillväxtambitioner i både Sverige och globalt. Bolaget grundades 2018 och rankas idag som ett av världens hetaste FoodTech-bolag, ett av Nordens Top 50 Impact Companies och listades nyligen som ett av Europas potentiella FoodTech Futurecorns av FoodHack. Ljusgårda har välrenommerade och långsiktiga investerare som tillsammans med teamet tagit sikte på att Ljusgårda ska bli världsledande i sin bransch.

Följ Ljusgårda

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ljusgårda

Ljusgårda tar hem priset för "Best Product Marketing" på Vertical Farming World Awards i London”12.10.2023 10:10:23 CEST | Pressmeddelande

Ljusgårda, en framträdande aktör inom vertikal odling och hållbar livsmedelsproduktion, har vunnit kategorin "Best Product Marketing" vid Vertical Farming World Awards. Denna prestigefyllda händelse, som årligen samlar branschens mest inflytelserika företag och intressenter, är en mötesplats för att främja innovation och hållbarhet inom vertikal odling. Ljusgårdas seger i denna kategorin är en stark indikation på att vårt åtagande att öka kunskapen om hållbar odling och kommunikation inom branschen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye