LO begär förhandlingar om omställning

LOs representantskap beslöt på torsdagskvällen att uppdra åt LOs styrelse att begära förhandlingar med Svenskt Näringsliv om omställningsförsäkringar.

De förändringar som följer av det nya huvudavtalet kommer att beröra hela arbetsmarknaden. Det gäller även medlemmarna i de förbund som står utanför överenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv.

- Vi fick en helt ny spelplan när regeringen valde att gå vidare med överenskommelsen mellan PTK och SN, som IF Metall och Kommunal senare anslöt sig till. Som det är nu riskerar de som står utanför ett huvudavtal att få ett sämre stöd vid omställning från ett jobb till ett annat. Vi behöver därför förhandla fram trygga avtal för alla förbundens medlemmar, säger LOs ordförande Susanna Gideonsson.

LO-styrelsen har nu fått i uppdrag att begära förhandlingar med Svenskt Näringsliv om omställningsförsäkringarna, TSL och AGB. Frågan om huruvida LO ska bli part i ett nytt huvudavtal är inte aktuell just nu.