LO-ekonomerna: ”Räntehöjningen hotar svenska jobb"

Riksbankens räntehöjning skadar svensk ekonomi och hotar arbetstillfällen. Det anser LO-ekonomerna. "Höjningen blir kontraproduktiv och ökar arbetslösheten snarare än minskar inflationen", säger LO:s chefsekonom Laura Hartman.

Dagens inflation drivs framför allt av energipriser, anser LO-ekonomerna. Därför har en kraftig räntehöjning nästan ingen effekt på inflationen.

-          I ett läge där allting blir dyrare för alla är det här alltså en helt onödig börda att lägga på Sveriges hushåll. Höjningen skadar svensk ekonomi och hotar jobben, säger Laura Hartman.

-          Svenska hushåll är mycket känsliga eftersom bolånen är stora och räntan i de flesta fall obunden. Det skiljer oss från många andra länder. En höjning med 2,5 procent idag motsvarar en höjning på sex till åtta procent på 1990-talet.

-          I sina försök att verka kraftfull höjer Riksbanken räntan långt innan man fått en klar uppfattning om tidigare räntehöjningars effekter på ekonomin. Detta är inte en ansvarsfull politik.