LO kommenterar vårbudgeten

LO:s ordförande Susanna Gideonsson och chefsekonom Laura Hartman ger både ris och ros till vårbudgeten.

LO välkomnar halvmiljardssatsningen på extra resurser i vården.

– Det är mycket välkommet. Sjukvården och hela välfärden har mycket stora behov. Pandemin och den ekonomiska osäkerheten visar detta. Vi ser detta som ett första steg och välkomnar ytterligare satsningar på välfärden, säger Susanna Gideonsson, ordförande för LO.

– Garantitillägget i pensionen måste bli verklighet. Det kommer hamna hos hundratusentals pensionärer som arbetat hela sina liv och nu möts av en mycket hård ekonomisk verklighet. Högerpartierna kan inte få vägra dessa pensionärer denna ekonomiska lättnad, säger Susanna Gideonsson.

Efter påskens upplopp i stora städer i Sverige pekar Susanna Gideonsson ytterligare på att se hela svaret, inte nöja sig med enbart tuffare tag.

– Vandalerna ska stoppas och åtalas. Men vill vi stoppa detta på lång sikt behövs mer. En tryggare vardag, jobb åt alla och stora satsningar på välfärden. Vanligt folk ska varken behöva oroa sig för stenkastning och brandbomber eller att inte ha råd med transporter och andra vardagsutgifter.

LO lyfter ett varningens finger för att beskriva läget på arbetsmarknaden alltför positivt.

– Arbetsmarknaden är inte stark. Så länge som arbetslösheten är över sex procent ligger vi långt från målet om full sysselsättning. Betydligt mer behövs för att få de nästan 200 000 långtidsarbetslösa i arbete. Då kan vi bryta utvecklingen mot ett polariserat samhälle där våld och kriminalitet blir en del av vardagen, säger Laura Hartman, LO:s chefsekonom.

– 50 miljoner kronor till etableringsjobb är steg i rätt riktning men alldeles för lite. Här krävs yrkesinriktad arbetsmarknadsutbildning, bättre utformade subventioner och stärkta handläggarresurser för att skräddarsy effektiva åtgärdspaket, säger Laura Hartman.

LO betonar också att klimatomställningen måste bli mer jämlik.

– Inte fel att fler ska kunna byta till en elbil men det är otillräckligt för att på riktigt skynda på en jämlik klimatomställning i hela landet. Var finns skrotningspremien och ökat stöd till kollektivtrafiken? De kortsiktiga, och nödvändiga kompensationerna för höga energipriser måste vägas upp av långsiktigt hållbar politik, säger Laura Hartman.