LO kräver mer än alla andra

LO-förbunden säger upp avtalet med Kompetensföretagen. Olyckligt tycker Kompetensföretagen, men den anledning som LO anger är felaktig.

Att LO-förbunden säger upp avtalet med Kompetensföretagen motiverar de med att Kompetensföretagen inte vill gå med på samma kostnader och villkor för bemanningsanställda som för ordinarie personal. Detta stämmer inte. Det har alltid rått likvärdiga villkor på Bemanningsavtalet.

– LO vill i denna förhandling inte följa den tecknade pensionsöverenskommelse om avräkning på kostnaden för införande av Avtalspension som har ingåtts mellan Svenskt Näringsliv och LO. De vill därmed ha mer än alla andra på den svenska arbetsmarknaden. Vi har en överenskommelse på arbetsmarknaden om lönenivå, det så kallade märket, men detta är tydligen inte tillräckligt för LO. Det är däri som problemet ligger, säger Patrik Eidfelt, förbundsdirektör på Kompetensföretagen.

– Vi är fortsatt beredda att förhandla och komma överens med LO även i detta avtal, säger Patrik Eidfelt.