LO och TCO i unikt samarbete under Järvaveckan: Facklig styrka är vår styrka

Centralorganisationerna LO och TCO inleder ett unikt samarbete för att lyfta vikten av facklig organisering och erbjuder facklig rådgivning under hela Järvaveckan.

Flera av fackförbunden som tillhör centralorganisationerna LO och TCO kommer att ställa upp med rådgivare under Järvaveckan, som tar sig an medborgarnas frågor kopplade till fackligt medlemskap. Oavsett vilket fackförbund man tillhör eller ska tillhöra kommer rådgivarna att ge information och stöd till den som hör av sig.

-  Det är ett viktigt att gå från ord till handling, våra förbund organiserar ca 3 miljoner arbetstagare i Sverige och nu gör vi gemensam sak för att lyfta vikten av fackligt medlemskap - oavsett vilket fackförbund man tillhör, säger Therese Svanström, ordförande TCO.

-  Det vi gör tillsammans är otroligt viktigt för att visa nyttan med att vara medlem i ett fackförbund. För att visa parternas roll och styrka för social hållbarhet och schysta arbetsvillkor och ha de anställdas arbetsmiljö i fokus behöver vi bli fler. Facklig styrka är vår styrka, säger Susanna Gideonsson, ordförande LO.

-  Stiftelsen The Global Village jobbar tvärsektoriellt. Vi behöver dialogen med centralorganisationer som TCO och LO för att tillsammans lösa det demokratiska utanförskapet och bidra till inkludering. Arbetsmarknadsparterna är viktiga i skapande av en inkluderande arbetsmarknad, säger Ahmed Abdirahman, grundare och vd, Stiftelsen The Global Village.

Bakgrundsinfo:

Alla som vill ha fackligt stöd och rådgivning kan ringa 08-796 33 00 den 2 –4 juni kl 8-18.

Följande fackförbund ingår i:

-          LO

Byggnadsarbetareförbundet, Elektrikerförbundet, Fastighetsanställdas förbund, GS, Facket för Skogs-, Trä och Grafisk bransch, Handelsanställdas förbund, Hotell- och restaurangfacket, Industrifacket Metall, Kommunalarbetareförbundet, Livsmedelsarbetareförbundet, Musikerförbundet, Målarna, Pappersindustriarbetareförbundet, Seko, Service- och kommunikationsfacket, Transportarbetareförbundet

-          TCO

Fackförbundet ST, Finansförbundet, Forena, Försvarsförbundet, Journalistförbundet, Lärarförbundet, Polisförbundet, Scen & Film, SYMF, TULL-KUST, Unionen, Vision, Vårdförbundet

För mer info, vg kontakta;

TCO:s pressavdelning: 08-782 91 50

LO:s pressavdelning: 08-796 25 26

Ahmed Abdirahman, vd, Stiftelsen The Global Village, Ahmed.Abdirahman@theglobalvillage.se eller 073 907 7509

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Göteborg13.9.2021 12:22:14 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Göteborg skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstepersoner i Göteborgs Stad. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer.

Vision vill ha kompensation för Haninge kommuns felaktiga budgetprognos för 20218.9.2021 10:43:54 CEST | Pressmeddelande

Under 2020 prognostiserade Haninge kommun minskade skatteunderlag. Kommunen valde då att minska sina kostnader genom att bland annat halvera friskvårdsbidraget för sina anställda från 2 000 kr per år till 1 000 kr per år. Kommunen valde också att ge låga lönepåslag för att spara pengar. Vision ansåg redan då att det inte är hållbart att genom quick-fix-åtgärder spara på löner och personalförmåner. När det senare under 2021 visade sig att budgetprognosen för 2021 var felaktig, återställde kommunen friskvårdsbidraget. De låga lönepåslagen ligger dock kvar.

Oacceptabelt med tystnadskulturen!11.8.2021 15:25:25 CEST | Pressmeddelande

Dagens artikel i Göteborgs Posten som visar på tystnadskultur på vissa arbetsplatser i Göteborgs stad pga rädsla för kriminella nätverk är mycket oroande. Vision som organiserar tusentals tjänstepersoner i kommun och regioner har genomfört en undersökning gällande utsatthet för hot, våld, personangrepp och förtal hos olika yrkesgrupper inom socialt arbete som visat att utsattheten är stor, att det rättsliga skyddet behöver stärkas och att arbetsgivarna behöver agera mer kraftfullt för att förbättra arbetsmiljön.