LO och TCO i unikt samarbete under Järvaveckan: Facklig styrka är vår styrka

Centralorganisationerna LO och TCO inleder ett unikt samarbete för att lyfta vikten av facklig organisering och erbjuder facklig rådgivning under hela Järvaveckan.

Flera av fackförbunden som tillhör centralorganisationerna LO och TCO kommer att ställa upp med rådgivare under Järvaveckan, som tar sig an medborgarnas frågor kopplade till fackligt medlemskap. Oavsett vilket fackförbund man tillhör eller ska tillhöra kommer rådgivarna att ge information och stöd till den som hör av sig.

-  Det är ett viktigt att gå från ord till handling, våra förbund organiserar ca 3 miljoner arbetstagare i Sverige och nu gör vi gemensam sak för att lyfta vikten av fackligt medlemskap - oavsett vilket fackförbund man tillhör, säger Therese Svanström, ordförande TCO.

-  Det vi gör tillsammans är otroligt viktigt för att visa nyttan med att vara medlem i ett fackförbund. För att visa parternas roll och styrka för social hållbarhet och schysta arbetsvillkor och ha de anställdas arbetsmiljö i fokus behöver vi bli fler. Facklig styrka är vår styrka, säger Susanna Gideonsson, ordförande LO.

-  Stiftelsen The Global Village jobbar tvärsektoriellt. Vi behöver dialogen med centralorganisationer som TCO och LO för att tillsammans lösa det demokratiska utanförskapet och bidra till inkludering. Arbetsmarknadsparterna är viktiga i skapande av en inkluderande arbetsmarknad, säger Ahmed Abdirahman, grundare och vd, Stiftelsen The Global Village.

Bakgrundsinfo:

Alla som vill ha fackligt stöd och rådgivning kan ringa 08-796 33 00 den 2 –4 juni kl 8-18.

Följande fackförbund ingår i:

-          LO

Byggnadsarbetareförbundet, Elektrikerförbundet, Fastighetsanställdas förbund, GS, Facket för Skogs-, Trä och Grafisk bransch, Handelsanställdas förbund, Hotell- och restaurangfacket, Industrifacket Metall, Kommunalarbetareförbundet, Livsmedelsarbetareförbundet, Musikerförbundet, Målarna, Pappersindustriarbetareförbundet, Seko, Service- och kommunikationsfacket, Transportarbetareförbundet

-          TCO

Fackförbundet ST, Finansförbundet, Forena, Försvarsförbundet, Journalistförbundet, Lärarförbundet, Polisförbundet, Scen & Film, SYMF, TULL-KUST, Unionen, Vision, Vårdförbundet

För mer info, vg kontakta;

TCO:s pressavdelning: 08-782 91 50

LO:s pressavdelning: 08-796 25 26

Ahmed Abdirahman, vd, Stiftelsen The Global Village, Ahmed.Abdirahman@theglobalvillage.se eller 073 907 7509

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Nynäshamn3.6.2021 10:14:20 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Nynäshamn skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. I dag tar vissa chefer ansvar för över 40 medarbetare. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Thomas Johansson, ordförande för Vision i Nynäshamn. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Nynäshamn är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med k

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Örebro kommun2.6.2021 10:02:40 CEST | Pressmeddelande

I dag skickar Vision i Örebro ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Emma Bernhult, ordförande Vision Örebro. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Örebro är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med

Deltidsanställda kan gå miste om tusentals kronor i pensionslotteri17.5.2021 10:28:26 CEST | Pressmeddelande

Deltidsanställda i kommun, region eller Svenska kyrkan som varit sjukskrivna innan 1998 och fram till pension kan få helt olika tjänstepensionsnivåer beroende på var de har jobbat. Genom att inte utnyttja en ventil i pensionsavtalet kan arbetsgivare spara in på pensionsutbetalningar, vilket skapar ett lotteri. För individen som drabbas kan det röra sig om tusentals kronor varje månad i utebliven pensionshöjning.