LO säger ja till las-överenskommelsen

LO har vänt och säger nu ja till den så kallade las-överenskommelsen. ”Ett viktigt steg mot att reformen ska kunna omfatta hela arbetsmarknaden”, säger Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega.

Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega.

LO-styrelsens rekommendation till representantskap är att säga ja till en uppgörelse om omställningsförsäkringarna. Från fjolårets nej innebär detta en vändning och LO ansluter nu till det nya huvudavtalet med Svenskt Näringsliv och tjänstemannafacken i PTK.

– Att LO nu är beredda att anta överenskommelsen om LAS och omställning är ett viktigt steg mot att reformen ska kunna omfatta hela arbetsmarknaden, säger Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega.

Enligt Stefan Koskinen är det unikt att en så omfattande reform har kunnat arbetas fram med ett brett stöd från fackliga organisationer och näringsliv samt av nästan samtliga alla riksdagspartier.

– Las-överenskommelsen är också helt unik i det att den förenar ett moderniserat anställningsskydd med Europas bästa system för livslångt lärande och kompetensutveckling under yrkeslivet, säger Stefan Koskinen.

Av LO:s 14 medlemsförbund säger Seko, Byggnads, Transport och Fastighets fortsatt nej, enligt Ekot.

Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega.