LO släpper ny poddserie om ojämlikhet

Idag släpper LO en ny poddserie om ojämlikhet. I åtta avsnitt intervjuas forskare och experter om Sveriges väg från världens mest jämlika land till dagens växande klyftor.

1980 var Sverige troligen världens mest jämlika land. Sedan dess har klyftorna mellan fattig och rik vuxit. Vad beror det på och vad har det fått för konsekvenser?

I en serie reportage görs nedslag i Sverige idag och genom intervjuer med forskare och experter tecknas bilden av vad inkomstskillnaderna betyder för bland annat skolan, välfärden och den framväxande högerpopulismen. Är vi dömda till ständigt växande klyftor eller kan vi välja en annan väg?

Poddserien bygger på LO:s jämlikhetsutredning och är producerad av SMT radio. Berättare är Nina Zanjani.

Lyssna på poddserien Ojämlikheten