LO släpper valfilm - kräver tuffare tag mot brotten och stärkt välfärd

LO släpper en valfilm – Hela svaret. Filmen illustrerar hur det politiska svaret på utmaningarna i Sverige måste vara både bättre välfärd och tuffare tag mot brottsligheten.

I filmen får vi följa en ordningsvakt och en undersköterska i deras yrkesvardag där de möter utmaningarna i samhället.

– Det enda parti som har hela svaret är Socialdemokraterna. Trygg vardag och trygg omvärld. Stark välfärd och tuffa tag mot brotten, säger LO:s ordförande Susanna Gideonsson.

LO pekar på hur lång tid av fartblinda avregleringar och obetänksamma nedrustningar nu får sin effekt. Både i form av sociala oroligheter och dålig krisberedskap.

– Vi behöver ta tillbaka kontrollen över samhällsutvecklingen. Då behövs en stark socialdemokrati. Så länge Socialdemokraterna tvingas huka för högern kommer vi aldrig få ordning och reda på arbetsmarknaden, aldrig få en fungerande brottsbekämpning, aldrig få tillräckligt med resurser till välfärden, säger Susanna Gideonsson.

LO-förbundens medlemmar är grundbulten i ett fungerande samhälle. Undersköterskan och ordningsvakten ur filmen är exempel på vanligt folk som ofta uppmärksammar bristerna i samhället allra först. Det är också LO-förbundsmedlemmar som städar efter upploppen eller hjälper ungdomar att hitta rätt spår.

– Den dåliga beredskapen under pandemin och de huvudlösa besluten att rusta ner försvaret och avskaffa värnplikten är exempel på hur vår tillit och gemenskap försvagats under en lång tid. Nu kommer notan. Yrvaket försöker nu högern presentera sig själva som omhuldare av det starka samhället, säger Susanna Gideonsson.

– Men högern talar med kluven tunga. De stoppar förslag efter förslag om tuffare tag mot arbetslivskriminalitet, mer pengar till förebyggande insatser och stopp för fusket i den avreglerade välfärdssektorn, säger Susanna Gideonsson.

LO:s valfilm Hela svaret kommer att sändas brett i olika kanaler och finns att se på www.helasvaret.se