EAT Foundation

Local EAT Award lyfter gröna innovatörer

Sverige räknas som ett av världens mest innovativa länder och antalet nyregistrerade företag ökar för varje år. Trots detta är det få innovativa idéer som omvandlas till business. De senaste tio åren har antalet registrerade patent minskat. Nu ger sig Stordalenägda Quality Hotel, tillsammans med EAT Foundation, Företagarna och NHO, ut på jakt för att hitta innovatörerna och hjälpa dem förverkliga sina ambitioner.

Målet är att hitta och pusha Sveriges mest innovativa människor inom mat, hälsa och hållbarhet. Antalet patent ska öka och antalet innovativa lösningar inom mat ska slå igenom på bred front.

- Innovation handlar om kreativitet, att utmana etablerade sanningar och se nya sammanhang och synergier. Matbranschen i hela landet är full av ambitiösa själar som ligger otroligt långt framme när det kommer till att tänka miljö och hållbarhet. Men avståndet till Stockholm avgör ofta huruvida de bästa och grönaste lösningarna kommer fram. Just därför har vi Local EAT Award, säger Petter Stordalen, ägare av Nordic Choice Hotels.

Local EAT Award arrangeras av Nordic Choice Hotels’ kedja Quality Hotel, EAT Foundation, Företagarna och norska NHO. Målet är att hitta nytänkande mat-idéer som bidrar till att lösa framtidens klimat- och hälsoproblem. Det koras en nationell vinnare i Sverige och en i Norge och en av dessa kommer utses till huvudvinnare inför världens främsta inom mat, hälsa och hållbarhet på EAT Stockholm Food Forum 2017.

- Det är inspirerande att se alla kreativa förslag. Men Local EAT Award handlar inte bara om att tänka nytt och stort. Vinnarna utmärks av att deras förslag är praktiskt genomförbara, möjliga att skala upp och att det finns potential till lönsamhet. Det är så hållbara uppfinningar och initiativ kan spridas vidare, säger Günther Mårder, VD på Företagarna.

På EAT Stockholm Food Forum får de nationella vinnarna möjligheten att knyta kontakter med nyckelpersoner i matbranschen. Utöver den plattform som ges på konferensen så kommer tävlingens huvudvinnare att ta emot en check på 100 000 kronor samt under året ha ett mentormöte med entreprenören Petter Stordalen. Syftet är att ge vinnaren ytterligare förutsättningar att låta sin idé växa och bidra till hållbara lösningar i världen.

Local EAT Award lanserades för fyra år sedan eftersom vi anser att innovationer i matsystemet kan bidra till att lösa några av vår tids största utmaningar. Tidigare vinnare har presenterat lösningar som spänner från nya matprodukter, till teknik för matsäkerhet och system för att minska matsvinnet. Små aktörer har stora ideer som kan spela en väsentlig roll i att forma framtidens matsystem och därför gläder vi oss åt att ta emot många spännande bidrag till årets Local EAT Award, säger Gunhild Stordalen, styrelseordförande och grundare av EAT.

Local EAT Award startar den 6 april och pågår till den 10 maj. Ansökan görs på www.eatforum.org/lea

EAT Foundation är en global stiftelse med fokus på mat, hälsa och hållbarhet.

Kontakter

Bjørn Richard Johansen, fungerande kommunikasjonsdirektör, EAT Foundation, mob: +47 47 800 100, Mail: brj@eatforum.org
Kenneth Hultgren, kommunikasjonschef Sverige, Nordic Choice Hotels, mob:+46-70 695 85 90 | kenneth.hultgren@choice.se
Anniken Tømte, Spesialrådgivare, Næringslivets Hovedorganisasjon. mob: +47 915 35 710 | anniken.tomte@nho.no
Kristina Elford, Administrativ/Verksamhetsutveklingschef, Företagarna. Tel: +46 (0)8 406 18 70 | Kristina.Elford@foretagarna.se

EAT Foundation
Kongens gate 11
0152 Oslo

The EAT Foundation builds on the work of the EAT Initiative, created by the Stordalen Foundation and Stockholm Resilience Centre in 2013. Together with the Wellcome Trust they launched the EAT Foundation in March 2016 with the ambition to reform the global food system, enabling us to feed a growing global population with healthy food from a healthy planet. The three organisations will use their unique range of experience in health, science, policy and sustainability, to convene experts and decision makers who together can transform the way we eat.

Följ EAT Foundation

Abonnera på våra pressmeddelanden.