Löfte om YKB på distans välkomnas

Infrastrukturminister Tomas Eneroth presenterade i veckan att han avser lägga ett förslag om YKB (yrkeskompetensbevis) på distans. Detta är en en välkommen kursändring som många företag har efterfrågat.

Caj Luoma, chef Kompetensförsörjning Transportföretagen

- Vi ser fram emot ett kommande förslag som skulle innebära större frihet att möta kravet på utbildning och de föränderliga kompetenskrav som väntar framöver, säger Caj Luoma, chef Kompetensförsörjning Transportföretagen. När det gäller YKB-utbildning på distans förutsätter detta ändringar i regelverket hos Transportstyrelsen och vi ser fram emot att ha en dialog med berörda myndigheter när beslutet fattas.

- Vi har länge arbetat för att regeringen ska möjliggöra distansutbildning för yrkeskompetensbevis, YKB, samt andra relaterade regelförändringar. Det finns stora fördelar med utbildning på distans – inte minst ökad flexibilitet, säger Caj Luoma.

- Transportbranschen har under flera år eftersträvat ett mer anpassat och flexibelt regelverk för att möjliggöra att fortbildningens obligatoriska 35 utbildningstimmar kan uppfyllas genom distansutbildning. Nu ser vi fram emot att förslagen blir verklighet, säger Caj Luoma.

Caj Luoma, chef Kompetensförsörjning Transportföretagen

Efter valet: Guldläge att satsa på konkurrenskraftigt svenskt fossilfritt flyg14.9.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är valet 2022 över även om en hel del räknande och förhandlande återstår. Mitt i detta står Sveriges flygbransch och håller andan, nu gäller det att landets nya beslutsfattare förmår sig att samla sig kring de avgörande stegen för att fortsätta utveckla fossilfritt flyg. Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg är en av dom som går bräschen för att flyget ska leda utvecklingen när det gäller att ställa om.

Sveriges Bästa Bussförare är korad6.9.2022 17:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har Mats Skördeman från Keolis i Falun korats till Sveriges bästa bussförare 2022. Bussförar-SM avgjordes idag på Training Partner, Arlanda utanför Stockholm. Finaldagen har bestått av de fem olika momenten Backmoment, Manöverprov, Service och bemötande, Sparsam körning och Katastrofövning. På andra plats kom Dennis Lindelöf från Bergkvarabuss i Trelleborg och tredjeplatsen tog Johnny Ryvang från Erikssons Buss i Idre.