Loka årets vinnare i Sustainable Brand Index – igen!

Loka har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom kategorin Dryck i Sustainable Brand Index 2022. Även 2020 hamnade Loka på förstaplatsen.

Loka

Rankingen i Sustainable Brand Index-studien visar hur varumärken uppfattas inom hållbarhet. Loka hamnar på plats 50 - av 410 varumärken - i årets undersökning och på första plats inom kategorin dryck.

-Vi är väldigt glada över att Loka har fått den här utmärkelsen. Vi vet att hälsa är en viktig hållbarhetsfråga för konsumenterna, och att de efterfrågar drycker utan socker, säger Anna-Stina Hallberg som är marknadschef för Loka.

En annan viktig hållbarhetsfråga för dryckeskonsumenter är återvinningsbara och miljövänliga förpackningar. Lokas förpackningar ingår i det svenska pantsystemet som är ett av de bästa i världen. 2020 återvanns 88 procent av alla burkar och PET-flaskor hos Returpack.

- Sedan 2015 har vi använt 50 procent återvunnen plast i våra PET-flaskor, och vi jobbar för att bli ännu mer cirkulära. Bland annat är alla svep för multipack i butik numera av 100 procent återvunnen plast, säger Anna-Stina Hallberg.

Spendrups, som är företaget bakom Loka, har arbetat länge med att minska sin klimatpåverkan. Spendrups egna lastbilar kör på fossilfritt bränsle och i produktionsanläggningen i Hällefors, några mil från Loka-källan, används förnybar energi. Spendrups är också ett av de varumärken som har klättrat mest i årets undersökning, från plats 290 till 157 totalt sett.

Sustainable Brand Index B2C är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2021 - februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria produkter Spendrups, 0702 02 92 17

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 0708 95 25 67

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Spendrups och Lantmännen i förnyat partnerskap kring hållbara odlingsmetoder för maltkorn10.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under våren har Spendrups och Lantmännen startat ett nytt samarbete där maltkorn, som är huvudingrediens i öl, för första gången, odlas enligt Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur. Det innebär att odlingsmetoder som minskar klimatpåverkan och gynnar den biologiska mångfalden kommer att användas. Grödan är redan i jorden och maltkornet skördas under hösten, för att sedan användas i öl som bryggs i början av 2023.

Melleruds Mästarpilsner 2021 är en lager på lager29.3.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det är inte bara ära, berömmelse och Årets Kock-titeln som hägrar när Årets Kock koras. Det är också en tradition att Årets Kock får brygga sin egen öl tillsammans med en annan mästare - chefsbryggmästaren Bengtsson på Spendrups. Melleruds Mästarpilsner 2021 som har skapats av Gustav Leonhardt och Richard Bengtsson släpps till försäljning på Systembolaget i en limiterad upplaga den 4 april.

White Claw Hard Seltzer ökar – lanserar ny mangosmak i Sverige1.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter en lyckad lansering under 2021 där Spendrups introducerade White Claw Hard Seltzer Lime på den svenska marknaden är det nu dags för ytterligare en smak: Mango. Kategorin hard seltzer, som är dryck av kolsyrat vatten, alkohol och en smaksättare, växer stadigt över hela världen. White Claw Hard Seltzer är den globala marknadsledaren. Ett globalt fenomen som dominerat sociala medier och nästan fått kultstatus i en målgrupp som värdesätter en aktiv livsstil. Lanseringen i Sverige mottogs väl och White Claw är idag nummer ett av internationella hard seltzers på Systembolaget. Inför en sommar utan restriktioner laddar Spendrups och White Claw nu upp för att möta efterfrågan från krogar såväl som konsumenter.