Loka årets vinnare i Sustainable Brand Index – igen!

Loka har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom kategorin Dryck i Sustainable Brand Index 2022. Även 2020 hamnade Loka på förstaplatsen.
Loka

Rankingen i Sustainable Brand Index-studien visar hur varumärken uppfattas inom hållbarhet. Loka hamnar på plats 50 - av 410 varumärken - i årets undersökning och på första plats inom kategorin dryck.

-Vi är väldigt glada över att Loka har fått den här utmärkelsen. Vi vet att hälsa är en viktig hållbarhetsfråga för konsumenterna, och att de efterfrågar drycker utan socker, säger Anna-Stina Hallberg som är marknadschef för Loka.

En annan viktig hållbarhetsfråga för dryckeskonsumenter är återvinningsbara och miljövänliga förpackningar. Lokas förpackningar ingår i det svenska pantsystemet som är ett av de bästa i världen. 2020 återvanns 88 procent av alla burkar och PET-flaskor hos Returpack.

- Sedan 2015 har vi använt 50 procent återvunnen plast i våra PET-flaskor, och vi jobbar för att bli ännu mer cirkulära. Bland annat är alla svep för multipack i butik numera av 100 procent återvunnen plast, säger Anna-Stina Hallberg.

Spendrups, som är företaget bakom Loka, har arbetat länge med att minska sin klimatpåverkan. Spendrups egna lastbilar kör på fossilfritt bränsle och i produktionsanläggningen i Hällefors, några mil från Loka-källan, används förnybar energi. Spendrups är också ett av de varumärken som har klättrat mest i årets undersökning, från plats 290 till 157 totalt sett.

Sustainable Brand Index B2C är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2021 - februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria produkter Spendrups, 0702 02 92 17

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 0708 95 25 67