Loka branschbäst enligt Sustainable Brand Index 2020

Dela
Loka har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom kategorin Dryck i Sustainable Brand Index 2020 B2C. Drygt 1 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

– Vi är väldigt glada över att Loka har fått den här utmärkelsen. Loka driver sedan flera år tillbaka projektet Loka Heroes, där vi stöttar eldsjälar som vill göra skillnad i samhället genom basket. 1 400 barn och ungdomar runtom i landet har börjat spela. Vi tror också att vårt mångåriga arbete med att erbjuda goda drycker med mindre eller inget socker, som Loka Crush och smaksatt Loka, är uppskattat. Hälsa är en viktig hållbarhetsfråga för många konsumenter, säger Anna-Stina Hallberg som är marknadschef för Loka. 

Loka och Spendrups, som äger varumärket, har under lång tid arbetat med hållbarhet. Inte minst ursprunget i hälsokällan i Bergslagen kräver ett aktivt miljöansvar. Det tar vi till exempel genom att ha investerat i en vattenledning från källan i Loka till produktionsanläggningen i Hällefors – en anläggning som under 2020 kommer att ställa om till förnybar energiförsörjning.  

– En annan viktig hållbarhetsfråga för våra konsumenter är återvinningsbara förpackningar. Lokas förpackningar ingår i det svenska pantsystemet som är ett av de bästa i världen med hela 85 procents återvinning av alla burkar och PET-flaskor. Sedan 2015 har vi använt återvunnen plast i våra PET-flaskor, och vi jobbar för att bli ännu mer cirkulära, säger Anna-Stina Hallberg. 

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Studien genomförs på minst 1 000 respondenter och visar hur hållbara de olika varumärkena uppfattas vara enligt svenska konsumenter. Rankingen är baserad på hur varumärket uppfattas ta miljöansvar respektive socialt ansvar. 

För mer information, kontakta:

Anna-Stina Hallberg, marknadschef Loka.

Anna-stina.hallberg@spendrups.se, 070 202 92 17.

Nyckelord

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye