Loka branschbäst enligt Sustainable Brand Index 2020

Loka har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom kategorin Dryck i Sustainable Brand Index 2020 B2C. Drygt 1 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

– Vi är väldigt glada över att Loka har fått den här utmärkelsen. Loka driver sedan flera år tillbaka projektet Loka Heroes, där vi stöttar eldsjälar som vill göra skillnad i samhället genom basket. 1 400 barn och ungdomar runtom i landet har börjat spela. Vi tror också att vårt mångåriga arbete med att erbjuda goda drycker med mindre eller inget socker, som Loka Crush och smaksatt Loka, är uppskattat. Hälsa är en viktig hållbarhetsfråga för många konsumenter, säger Anna-Stina Hallberg som är marknadschef för Loka.

Loka och Spendrups, som äger varumärket, har under lång tid arbetat med hållbarhet. Inte minst ursprunget i hälsokällan i Bergslagen kräver ett aktivt miljöansvar. Det tar vi till exempel genom att ha investerat i en vattenledning från källan i Loka till produktionsanläggningen i Hällefors – en anläggning som under 2020 kommer att ställa om till förnybar energiförsörjning.

– En annan viktig hållbarhetsfråga för våra konsumenter är återvinningsbara förpackningar. Lokas förpackningar ingår i det svenska pantsystemet som är ett av de bästa i världen med hela 85 procents återvinning av alla burkar och PET-flaskor. Sedan 2015 har vi använt återvunnen plast i våra PET-flaskor, och vi jobbar för att bli ännu mer cirkulära, säger Anna-Stina Hallberg.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Studien genomförs på minst 1 000 respondenter och visar hur hållbara de olika varumärkena uppfattas vara enligt svenska konsumenter. Rankingen är baserad på hur varumärket uppfattas ta miljöansvar respektive socialt ansvar.

Anna-Stina Hallberg, marknadschef Loka.

Anna-stina.hallberg@spendrups.se, 070 202 92 17.

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.