Loka Crush är Årets Dagligvara 2015!

På bara ett drygt år har Spendrups genom Loka Crush etablerat ett nytt dryckeskoncept i Sverige vid sidan av vatten och traditionell läsk. I dag är den kolsyrade fruktdrycken en av de mest säljande i dagligvaruhandel och servicehandel och har med sina 70 procent minde socker än läsk blivit ett gott alternativ för hälsomedvetna konsumenter. Nu har Loka Crush utsetts till Årets Dagligvara 2015.

Lanseringen av Loka Crush fick en flygande start våren 2014. Budgeten som var satt till 2,5 miljoner liter det första året passerades med råge – under 2014 såldes över 11 miljoner liter och efter 14 månader såldes hela 18 miljoner liter. Även för handlarna var satsningen mycket lyckad. Under de första 11 månaderna bidrog Loka Crush med cirka 120 miljoner kronor i totalt försäljningsvärde i detaljistledet.

Loka Crush är nu inom läskkategorin det femte största varumärket i Sverige inom dagligvaruhandel och det fjärde största inom servicehandel. Att Loka Crush på så kort tid har nått svenskarnas gillande och nu korats som årets mest framgångsrika produktlansering är givetvis oerhört roligt:

Med Loka Crush ville vi erbjuda en produkt som gör det möjligt att njuta utan att få dåligt samvete. Utmärkelsen Årets Dagligvara är en bekräftelse på  att vi har koll på vad konsumenten har för behov. Lanseringen av Loka Crush har även skett i nära samarbete med våra kunder, och vi är stolta över vår innovationskraft, säger Stefan Santos, marknadschef för Loka på Spendrups Bryggeri.

Årets Dagligvara delas ut av DLF, Svensk Dagligvaruhandel och Nielsen och belönar såväl kvantitativ försäljning som innovationshöjd. Här är juryns motivering till vinnaren Loka Crush:

Trots en till början tveksam Ulf Spendrup vågade ni ändå satsa. Ni fångade upp efterfrågan på det naturliga samt mötte konsumenterna när de har roligt. Ni har ritat om dryckeskartan och verkligen påverkat hela läskkategorins tillväxt. Och inte minst, konsumenternas gensvar är enormt! Nu råder det ingen tvekan längre – ni satsade helt rätt!

Produktens försäljning i värde: 150 MSEK

Produktens marknadsandel i sin kategori: 3,6% i kategorin läsk*

Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt: 67%

Uppnådd distribution: 85%

* Total omsättning kategorin läsk senaste året: 3861 MSEK

Fakta om Loka Crush:

• Innehåller vatten från hälsokällan i Bergslagen, fruktjuice, sötma från frukt och naturliga aromer
  • Fyra olika smaker: citron, päron, hallon och jordgubb
  • Inga konserveringsmedel, färgämnen eller sötningsmedel
  • 70 procent mindre socker jämfört med läsk

För mer information, vänligen kontakta:

Stefan Santos, marknadschef Loka, 076 -116 79 50,  stefan.santos@spendrups.se

Annika Molander, kommunikationsdirektör Spendrups, 073-355 06 16,  annika.molander@spendrups.se

Spendrups världsledande på ekologisk öl4.6.2018 09:32Pressmeddelande

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.