Loka Mango lime – i väntan på våren

I 40 år har Loka lanserat kolsyrat vatten från Bergslagen med olika smaker. Mer än 50 smaker har det blivit under dessa år. Nu lanserar Spendrups Loka Mango lime, en smak helt i tiden. En blommig och fruktig smak av mango med ett friskt inslag av lime, precis det vi behöver i vintermörkret. Loka Mango lime finns i servicehandeln från vecka ett och i dagligvaruhandeln och restauranger från vecka tre.

Loka Mango/Lime

Mango brukar kallas frukternas konung. Den har en kraftfull smak och är både syrlig och söt med en viss kryddighet. Det är en populär ingrediens som fungerar mycket bra i såväl mat som drinkar och nu tillsammans med det kolsyrade Lokavattnet.

-    Loka Mango lime är en exotisk läckerhet med en intensiv söt och samtidigt frisk fruktighet. En tvist av lime balanserar den tropiska smaken med en fin syra och aromatisk smak. Den passar utmärkt till mat, on the go eller när du bara är törstig, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker på Spendrups.

Loka är marknadsledare på vatten och är särskilt starka på smaksatt kolsyrat vatten. Vattenmarknaden i Sverige har återhämtat sig efter pandemin och visar på en stark tillväxt med dryga sex procent (A.C. Nielsen). Tillväxten drivs av att konsumenterna väljer bort den söta läsken för att få en frisk och fräsch törstsläckare utan kalorier eller sötningsmedel och att det framför allt är smaksatt kolsyrat vatten som efterfrågas. Mer är 70 % av allt kolsyrat vatten som säljs i Sverige är smaksatt vatten, (A.C. Nielsen).  Det är lika många män som kvinnor som dricker kolsyrat vatten och i alla åldrar.

Loka Mango klime lanseras vecka ett i servicehandeln på 50 cl PET och från vecka tre i dagligvaruhandeln och på restauranger på 50 cl PET, 150 cl PET och 12 x 33 PET multipack.

Cirkapris i dagligvaruhandel för 50 cl PET är 10:70, 150 cl PET 11:00 och för 12x33 cl PET 41:35. Cirkapris i servicehandeln för 50 cl PET är 21:45.

Om Loka

Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, har sitt ursprung i hälsokällan med samma namn i Bergslagen. Hit har människor har vallfärdat i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Loka Mango/Lime

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner liter RTD-dryck på Systembolaget årligen. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Brutal Brewing utvecklar folkölskategorin med innovativ bryggteknik6.9.2021 17:06:17 CEST | Pressmeddelande

Genom en unik bryggteknik lanserar nu Brutal Brewing ett helt nytt typ av folköl som levererar full smakstyrka, men endast innehåller 2,7 % alkohol. De tre brygdtyperna Hoppy Lager, Pilsner och IPA ska möta det stora intresset för smakrik öl med lägre alkoholhalt samt bredda dagens utbud inom det avsomnade 2,8-segmentet. Taste-A-Lot blir namnet för den kommande serien med kontinuerlig smakutveckling.

Mimmi Arvidsson och William Prütz blandar Sveriges Bästa Gin och Tonic 202125.8.2021 09:06:30 CEST | Pressmeddelande

För sjätte året arrangerar Schweppes Sveriges Bästa Gin & Tonic, tävlingen där hemmamixare och professionella bartenders tävlar i konsten att kittla smaklökarna med en GT. Nu står det klart att kocken William Prütz och bartendern Mimmi Arvidsson har blandat de vinnande varianterna. Recepten som röstats fram bjuder på smaker från vanilj, ingefära och apelsin respektive galiamelon, gurka och citronmeliss.