Lokala allmänna råd införs i Örebro, Halland och Jönköping

Fortsatt ökad smittspridning och ett mycket allvarligt läge innebär att skärpta lokala allmänna råd nu även införs i Örebro, Halland och Jönköping. Skärpta restriktioner gäller till och med den 24 november.

– Det är oroande att smittan fortsätter spridas i samhället. Idrottsrörelsen måste återigen göra allt vi kan för att bidra. Jag är väl medveten om vilken stress och arbetsbelastning det innebär för föreningar, ledare och förbund. Jag vet att ni kämpar för att bibehålla så mycket verksamhet som möjligt inom restriktionerna men också skjuta upp och ställa in och självklart den ständigt närvarande oron för föreningens ekonomi, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Samtliga tre regioner går också tillbaka till en begränsning på 50 personer vid allmänna sammankomster och offentliga tillsätllningar, för idrottsrörelsen gäller detta även för publikantal, fram till och med den 24 november.

I dessa tre regioner gäller – utöver de sedan tidigare grundläggande allmänna råden:

Var och en som vistas i regionen eller i regiondelen bör:

• avstå från att vistas i inomhusmiljöer där människor samlas som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym, med undantag för nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek,
  • avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar.
  • Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge.

För idrottsrörelsen i dessa regioner gäller att avstå från att delta på idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller inte idrottsträningar för barn och ungdomar födda 2005 eller senare och inte professionella idrottare som har idrotten som yrke/som huvudsaklig sysselsättning på nationell eller internationell senior elitnivå.

Lokala allmänna råd gäller sedan tidigare i Uppsala, Skåne, Östergötland, Stockholm och Västra Götaland. Totalt med Örebro, Halland och Jönköping har 8 av Sveriges 21 regioner nu infört skärpta lokala allmänna råd.

– Signalerna från regeringen och Folkhälsomyndigheten är tydliga. Det är allvarligt och vi måste alla hjälpas åt. Ju bättre vi klarar att följa lokala och grundläggande allmänna råd desto större möjlighet att vi kan återuppta idrottsverksamhet successivt igen. Idrottsrörelsen är en viktig medspelare för fysisk och psykisk hälsa, säger Björn Eriksson.

Här kan du läsa vad som gäller för lokala allmänna råd i Örebro, Halland och Jönköping

Här kan du läsa vad som gäller region för region

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om idrottsrörelsen och corona

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.