Lokala maträtter i topp på solsemestern – Tapas och grillad färsk fisk populärast

86 procent tycker det är viktigt att prova på den lokala maten när de är ute och reser. Närmare 5 av 10 (47 procent) väljer helst spanska tapas följt av grillad färsk fisk, grekisk tzatziki och skaldjur på semestertallriken. Det visar Vings Resepanel där 17 453 personer svarat på frågor om semester. Det som däremot väljs bort är hamburgare och korv med pommes frites.

– Många svenskar är väldigt matintresserade och intresset för det kulinariska följer också med på semestern. Många väljer då bort klassisk snabbmat som hamburgare eller korv med pommes frites och istället vill de flesta testa lokalt lagad mat som spanska tapas och grillad färsk fisk, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topp 10: Vilka internationella matfavoriter har du (tre svar möjliga)?

1. Spanska tapas 47 procent

2. Grillad färsk fisk 37 procent

3. Grekisk tzatziki 29 procent

4. Skaldjur 28 procent

5. Kötträtter 27 procent

6. Souvlaki 20 procent

7. Thaimat 19 procent

8. Pastarätter 16 procent

9. Meze 13 procent

10. Turkisk kebab 9 procent

Om Resepanelen:

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 17 453 personer. Undersökningen genomfördes i maj 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder, besök gärna Vings bildbank: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta: Barbro Holmberg, informatör Ving, tel. 0709-513023, barbro.holmberg@ving.se

Foto: Vings bildarkiv

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för Vings nya Sunprime Pearl Beach på Kos2.8.2018 08:29Pressmeddelande

I dagarna var det premiär för Vings nya hotell Sunprime Pearl Beach i Marmari på Kos. Sunprime är vuxenkonceptet med snygg skandinavisk design som blivit en stor succé och som växer med nya hotell och destinationer för varje år. Tillsammans med bohemchica Casa Cook Kos har Ving nu två egna designhotell på Kos med några minuters promenad från varandra, detta vid en av öns vackraste stränder i Marmari.

Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag1.8.2018 08:23Pressmeddelande

Under augusti gör Ving en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag. Många barn och unga i Sverige lever med allvarliga sjukdomar och/eller diagnoser. Min Stora Dag vill ge dessa barn någonting utöver det vanliga att hämta kraft ifrån när vardagen känns tuff. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, bidra med gåvor och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.