Lokala maträtter i topp på solsemestern – Tapas och grillad färsk fisk populärast

86 procent tycker det är viktigt att prova på den lokala maten när de är ute och reser. Närmare 5 av 10 (47 procent) väljer helst spanska tapas följt av grillad färsk fisk, grekisk tzatziki och skaldjur på semestertallriken. Det visar Vings Resepanel där 17 453 personer svarat på frågor om semester. Det som däremot väljs bort är hamburgare och korv med pommes frites.

– Många svenskar är väldigt matintresserade och intresset för det kulinariska följer också med på semestern. Många väljer då bort klassisk snabbmat som hamburgare eller korv med pommes frites och istället vill de flesta testa lokalt lagad mat som spanska tapas och grillad färsk fisk, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topp 10: Vilka internationella matfavoriter har du (tre svar möjliga)?

1. Spanska tapas 47 procent

2. Grillad färsk fisk 37 procent

3. Grekisk tzatziki 29 procent

4. Skaldjur 28 procent

5. Kötträtter 27 procent

6. Souvlaki 20 procent

7. Thaimat 19 procent

8. Pastarätter 16 procent

9. Meze 13 procent

10. Turkisk kebab 9 procent

Om Resepanelen:

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 17 453 personer. Undersökningen genomfördes i maj 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder, besök gärna Vings bildbank: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta: Barbro Holmberg, informatör Ving, tel. 0709-513023, barbro.holmberg@ving.se

Foto: Vings bildarkiv

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.