Lokala politiska nyheter når fler
För första gången sedan 2006 har mediernas betydelse för de lokala valrörelserna undersökts. Rapporten ”Medierna och lokalvalen 2018” tar avstamp i en helt ny medievärld och klart är att sociala medier och mobila plattformar i grunden har förändrat medieanvändningen.
– Vi lever fortfarande i en värld där lokala nyheter har ett värde men sättet på vilket de når människor har förändrats, säger Lars Nord vid Mittuniversitetet.
Sociala medier har tagit plats bredvid redaktionerna i ett gemensamt nav, där nyheter framtagna av traditionella medier och politiska partier återpubliceras, sprids och debatteras.
– Det är samspelet som är det centrala; sociala medier ersätter inte lokaltidningarna utan bidrar till att fler tar del av innehållet vilket kan vara bra ur en demokratisk synvinkel, säger Gunnar Nygren, professor i journalistik vid Södertörns högskola.
Avgörande för både debatten och engagemanget är att det finns en het politisk fråga i valrörelsen. Det visar sjukhusstriden i Sollefteå där den lokala Facebook-sidan Framtidens sjukhus med över 14 000 medlemmar blev en drivande kraft i opinionsbildningen och därmed förstärkte den lokala politiska debatten.
– Däremot finns det inget som tyder på att det i den grå politiska vardagen blir en spännande debatt på sociala medier, säger Lars Nord.
Rapporten visar att både nyhetsmedier och politiska partier använder sociala medier – och främst då Facebook – som en enkelriktad kanal. Det handlar om att föra ut ett budskap, inte uppmana till dialog. Det blir också tydligt att det i första hand är de lokala partierna som sätter agendan och att medierna rapporterar i efterhand.
– Man kan säga att politiken är hunden och medierna är svansen. Intrycket är att medierna ser sig som en arena för de politiska partierna och avstår frånsjälvständiga granskningar, säger Lars Nord.
För partiernas lokala avdelningar innebär sociala medier att de slipper få sitt innehåll filtrerat genom mediernas nyhetsvärdering. Det leder i sin tur till att medierna tappar sin traditionella roll som gatekeeper eftersom värderingen och granskningen av innehållet läggs över på publiken.
– Och det försvagar mediernas roll, inte minst ekonomiskt, säger Gunnar Nygren.
Rapporten presenterades 20 maj vid ett seminarium i Stockholm av medieforskarna och författarna Lars Nord, Gunnar Nygren och Sanna Volny, adjunkt vid Södertörns högskola. Undersökningen ger ett lokalt och regionalt perspektiv på mediernas roll och betydelse i valrörelsen 2018 och är ett unikt forskningsprojekt mellan Mittuniversitetet, Södertörns högskola och Medier & demokrati vid Lindholmen Science Park i Göteborg.
Studien omfattar dagstidningar, public service, hyperlokala medier och sociala medier med lokalt fokus. Liksom även de lokala mediernas och partiernas Facebook-sidor.
I studien ingick tre regioner: Stockholms län, Västernorrland och Östergötland. Västernorrland/ Östergötland ingick också i en tidigare studie från 2006. Och fem kommuner: Huddinge, Sollefteå, Sundsvall, Linköping och Ydre.
Nyckelord
Kontakter
Anna Hafström KovátsKommunikationschef
Tel:0723-515280anna.hafstrom.kovats@lindholmen.seMartin HolmbergProgramansvarig Medier & demokrati
Tel:031-764 70 61martin.holmberg@lindholmen.seBilder
Länkar
Om
Lindholmspiren 3-5, Box 8077
402 78 Göteborg
031-764 70 00http://www.lindholmen.se
Medier & demokrati är ett nationellt innovations- och forskningsprogram för att stärka journalistiken, det offentliga samtalet och demokratin. Tillsammans driver medieaktörer, akademier och samhällsinstitutioner experimentell projektforskning för att ta fram och sprida nya kunskaper och innovationer. Samverkan sker med Lindholmen Science Parks utvecklingsmiljö som neutral bas.
Följ Lindholmen Science Park
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park
Storbolag i unikt forskningssamarbete för att eliminera växthusgasutsläpp21.3.2024 09:04:34 CET | Pressmeddelande
Idag tillkännager Boliden, Borgstena, Lindholmen Science Park, Polestar, Sekab, SKF, SSAB, Stora Enso, Volvo Cars och flera universitet ett nytt samarbete – Mission 0 House. Tillsammans har parterna som ambition att utveckla banbrytande teknologier och lösningar som eliminerar utsläpp av växthusgaser.
Fyra startups ansluter sig till MobilityXlab för att samarbeta med ledande företag inom fordonsindustrin25.1.2024 09:03:00 CET | Pressmeddelande
Juteborg och Tether från Sverige, Quanscient från Finland och TG0 från Storbritannien är de nya startups som ansluter sig till samarbetsprogrammet.
Four startups join MobilityXlab to collaborate and innovate with automotive industry leaders25.1.2024 09:03:00 CET | Press release
Juteborg (Sweden), Quanscient (Finland), Tether (Sweden) and TG0 (United Kingdom) are the new startups joining the collaboration program
Ledande bolag och startup testar lågemissionsmaterial i fordon17.1.2024 09:02:00 CET | Pressmeddelande
På MobilityXlab kommer CEVT, Polestar och Volvo Group att samarbeta med det svenska startup-företaget Reselo för att testa möjliga tillämpningar av gummi producerat från träbark inom bilindustrin. I projektet deltar också Volvo Cars.
Automotive leaders and startup join forces to explore the use of low-emission material in vehicles17.1.2024 09:02:00 CET | Press release
At MobilityXlab, CEVT, Polestar and Volvo Group will collaborate with Swedish startup Reselo to test possible applications of rubber produced from tree bark in the automotive industry. The project is also being joined by Volvo Cars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum