Lokala skolinitiativ som fungerar i krisande skolor!

Krisrapporterna från svensk skola har duggat tätt. Ibland har välmenande reformer förvärrat situationen. Nu visar lokala initiativ runt om i landet på metoder som fungerar när inget annat gör det.

På ett dussintal orter har lärare och rektorer utvecklat en effektiv metod att genomföra skolans uppdrag genom att stärka lärarrollen. Det har skett på basis av professionell insikt och erfarenhet av vad som fungerar på den lokala skolan. Genom att satsa på två behöriga lärare i klassrummet – tvålärarskap – har skolor tagit sig ur krisen.

– Eleverna får ett tydligare kunskapsfokus och är nöjda för de erbjuds mer stöttning. Skolresultaten har förbättrats, lärarna trivs och framtidstro har slagit rot istället för en tyngande hopplöshet, menar läraren Anders Tidström som skrivit en bok om metoden.

Finns verkligen ekonomisk täckning?

– Erfarenheten på skolorna är att det måste ske till priset av något annat, som till exempel slopade vikarier eller borttagna biträdande rektorer.

Anders Tidström menar vidare att det ökande antal skolor som tillämpar metoden knappt har vetskap om varandra – de är varken vägledda av forskning eller pedagogiska guruer utan det har växt fram lokalt utan vägledning och stöd uppifrån.

– Med min bok vill jag inte bara uppmärksamma, utan även ge en möjlighet sprida det här framgångsrika arbetet till fler platser i Sverige, understryker Anders Tidström.

Anders Tidström är lärare och frilansjournalist och aktuell med boken Tvålärarskap – lokalproducerat och hållbart. Han har intervjuat lärare och rektorer runt om i landet som använder metoden. Med boken vill Anders uppmärksamma och sprida det faktiska arbete som bedrivs i Sverige med denna metod. Boken är en första kartläggning av svenskt tvålärarskap.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.

Radikalisering hotar demokratin – kunskapen behöver breddas15.2.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

I osäkra tider växer radikala rörelser, vi vill ha något att luta oss mot som lindrar oron. Vi behöver förstå vad som driver människor till dessa rörelser för att veta med vilka medel vi ska motverka dem. Det menar Håkan Järvå, leg. psykolog med över 15 års erfarenhet av radikalisering och sekterism och författare till boken Radikalisering - Vägar in i och ut ur extremism och fundamentalism (Studentlitteratur, 2021).

Studentlitteratur satsar på skolutveckling med stöd av digitalt verktyg10.2.2021 12:00:00 CETPressmeddelande

Sveriges ledande utbildningsförlag inleder nu ett samarbete med IT-företaget MeAnalytics som står bakom en teknisk och pedagogisk innovation från Chalmers. Det handlar om ett digitalt stöd för kompetensutveckling på vetenskaplig grund. Appen LoopMe kommer att vara en del av Studentlitteraturs erbjudande för kompetensutveckling för personal i skolor och förskolor runt om i Sverige.

Den (o)mänskliga faktorn och framtidens digitala arbetsmiljö18.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

– Möjligheterna att utnyttja ny teknik till ett effektivare arbete, högre säkerhet och bättre digital arbetsmiljö är stora. Men svårigheterna att nå dit är omfattande och erfarenheterna delvis dåliga, säger Bengt Sandblad, professor vid Uppsala universitet som tillsammans med Lena Kecklund, VD för MTO Säkerhet, skrivit boken Den (o)mänskliga faktorn. Båda har lång erfarenhet av digitalisering, automatisering och riskhantering i verksamheter.