Lokalt projekt visar att aktiv chef och god samverkan ger lägre sjuktal

När arbetsgivare kommer in tidigt i sjukskrivningsprocessen och chefen har en tydligare roll i samverkan med vården och Försäkringskassan så leder det till friskare medarbetare och snabbare återgång i arbete. Det visar ett lokalt projekt i kommunerna Ljungby, Torsås och Vimmerby där Försäkringskassan, kommunerna och lokala vårdgivare deltagit. Nu håller projektet en slutkonferens i Alvesta där bland annat Mandus Frykman, regeringens samordnare för en välfungerande sjukskrivningsprocess, deltar.

Kommunanställda i Ljungby, Torsås och Vimmerby har varit deltagare i projektet 4 Ess som sett heltidssjukskrivningar bland deltagarna minska från 46 till 7 procent, och där 45 procent av deltagarna helt har kommit tillbaka i arbete. Deltagarna har främst varit medarbetare på kommunernas socialförvaltningar, men även personal från skola och förskola – områden där sjukskrivningarna generellt sett ligger högre än genomsnittet.

– Skillnaden mot hur en sjukskrivningsprocess normalt går till är att i det här projektet så sätts insatserna in tidigare och chefen har haft ett större ansvar och en tydligare roll. Cheferna har hållit ihop avstämningsmöten tidigt i en medarbetares sjukskrivningsprocess, säger Peter Karlsson, områdeschef inom sjukförsäkringen.

Deltagit vid avstämningsmötena har, förutom medarbetaren och dennes chef, rehab-koordinator och läkare från den lokala vårdcentralen och handläggare från Försäkringskassan. Genom tidiga insatser och tidig samverkan mellan arbetsgivare, individ, vård och myndighet så har mycket goda resultat uppnåtts.

– Att projektet visat så goda resultat visar återigen på hur viktig det är med samverkan och med tidiga insatser. Men också på hur viktig arbetsgivaren är när det gäller att få människor att komma tillbaka. Det har varit många svåra samtal som de här cheferna har vågat ta och det har gett ett gott resultat, säger Peter Karlsson.

Vid projektets slutkonferens, som hålls den 17 oktober i Alvesta, närvarar även regeringens samordnare Mandus Frykman.

Media är välkomna att närvara vid konferensen.

Plats: Hotell Rådmannen, Centralgatan 2, Alvesta

Tider: Konferens 09:30 – 15:30. Avsatt tid för enskilda intervjuer 12:30 – 13:00.

Vänligen föranmäl till Gustav Berg på 072-598 02 38 eller gustav.berg@forsakringskassan.se

FAKTA

* Projektet 4 Ess (Smart Samverkan Småland Sydost) har delfinanseriats av Europeiska socialfonden (ESF)

* Samarbetsparters har varit Försäkringskassan (projektägare), samt kommunerna Ljungby, Torsås och Vimmerby, Arbetsmiljöverket, Region Kalmar (Vimmerby och Torsås hälsocentraler) samt Region Kronoberg (Kungshögen och Sländans vårdcentraler).

Försäkringskassan vill se lagskärpning för att komma åt brottsliga assistansanordnare12.11.2019 13:35:37 CETPressmeddelande

Efter att en dom i Högsta förvaltningsdomstolen klargjort rättsläget har Försäkringskassan uppmärksammat att olämpliga, och ibland rent brottsliga, företag har större möjlighet att arbeta med personlig assistans. Därför föreslår Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen en skärpning av lagen. Domen, som meddelades i januari i år, har fått konsekvensen att myndigheten inte längre kan neka att betala ut assistansersättning till en enskild försäkrad, även om assistansen utförts av en anordnare som saknar tillstånd.

Myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet inom tandvårdsstödet1.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Försäkringskassan har i samarbete med flera andra myndigheter kartlagt och avvärjt brott kopplade till tandvårdsstödet. Genom avancerade bolagskonstruktioner och bedrägerier har kriminella element försökt att brottsligt utnyttja tandvårdsstödet. Samverkan mellan myndigheterna har lett till flera fällande domar samt att framtida felaktiga utbetalningar stoppats. Det visar den slutrapport som nu presenteras.