Lokalt samarbete ska bidra till hållbarare besöksnäring i Kosterhavet

Kosterhavets nationalpark och fem lokala aktörer inom Strömstads besöksnäring ska samverka för att skapa en hållbarare besöksnäring i Kosterhavet. I dagarna signerades partneravtal mellan nationalparken och Koster Adventures, Kosterhavets Ekobod, Kust Event, Lagunen Camping & Stugor och Pensionat Ekenäs Koster.

Grunden för det nya samarbetet är att varje företag har satt upp mål för hur de på fem års sikt ska utveckla sitt hållbarhetsarbete, och utifrån detta utveckla erbjudanden till sina gäster. Företagen kan också använda en speciell logotyp i sin kommunikation som visar att man är en del av Kosterhavets nationalpark. Tanken med partnerskapet är att områdets natur- och kulturvärden förmedlas och bevaras på ett säkert och inspirerande sätt.

—   Vi på Turistrådet Västsverige välkomnar lokala samarbeten av den här typen. Det man har åstadkommit i Strömstad är ett perfekt exempel på samverkan som ligger helt i linje med vår satsning Hållbarhetsklivet – Västsveriges samlade initiativ för en hållbar besöksnäring, säger Fredrik Lindén, VD Turistrådet Västsverige.

De fem lokala aktörerna blir nu en typ av ambassadörer för Kosterhavets nationalpark, som alla ska samverka för hållbar besöksnäring.

Citat från och kontaktuppgifter till samtliga aktörer:

Gustav Waldås, delägare, Koster Adventures:

Mail: gustav@kosteradventures.se

—   Det känns mycket bra att bli officiell samarbetspartner då hela vårt arbetsfält är just i Kosterhavets nationalpark. Vi får en fantastisk möjlighet att via dialog informera och guida nationalparkens gäster på bästa sätt.

Dr Ulf Eriksson, VD och ägare, Kosterhavets Ekobod:

Telefon: 0736 79 40 56

Mail: ulf.eriksson@kosterhavetsekobod.se

—   Koster är mitt hjärteställe sedan barnsben. Omsorg om naturen och havet häromkring är viktigt för oss. Vi är därför glada och stolta att vara ett av de första företagen som tecknar avtal med nationalparken.

Anders Tysklind, nationalparkschef Kosterhavet/Länsstyrelsen Västra Götaland:

Mail: anders.tysklind@lansstyrelsen.se

—   Det är väldigt positivt att det finns ett så stort intresse kring samarbetsavtal med Kosterhavets nationalpark. Det finns många engagerade aktörer kring Kosterhavet som fungerar som ambassadörer och spridare av kunskap och upplevelser. Denna tydliga strävan att utveckla hållbar kunskapsturism tror jag även att besökarna känner av. Fler aktörer i Strömstad och Tanum kommer att teckna avtal under året.

Anette Andersson, skeppare och ägare, Kust Event:

Mail: anette@kustevent.com

—   Som ett företag med långtgående rötter i Kosterarkepelagen känner vi oss otroligt stolta över att vara ett av de första företagen som tecknar avtal med Kosterhavets nationalpark. Det är viktigt för oss att ta hand om vårt område och dess natur.

Pelle Olausson, VD och ägare, Lagunen Camping & Stugor:

Mail: pelle@lagunen.se

—   Det känns hedrande och viktigt att bli en ambassadör och en del av Kosterhavets Nationalpark. Koster och Kosterhavet är en självklar del av destinationen Strömstad, och tillsammans måste vi ta ansvar att den brukas och vårdas för framtida generationer.

Anders Olsson, Pensionatföreståndare och ägare, Pensionat Ekenäs Koster:

Mail: anders@kustevent.com

-       Med samma ägare som Kust Event är det också på Pensionat Ekenäs rötter långt tillbaka i arkipelagen och ett hjärta som brinner för vårt område. Liksom med de andra kollegorna som skrivit avtal med Kosterhavets Nationalpark, är förutsättningarna mycket goda att kunna ta hand om besökare och erbjuda aktiviteter samtidigt som man förvaltar vårt område på ett hållbart sätt.

Pressinbjudan: Årsmöte för Ett enat Bohuslän 8 mars7.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

På fredag den 8 mars är det dags för årsmöte inom Ett enat Bohuslän, en samverkan mellan kommuner, turistorganisationer och besöksnäringsföretag. På Ulkeröds Gård i Hedekas träffas kommunstyrelseordföranden, oppositionsråd, kommunchefer och turistchefer från samtliga kommuner i Bohuslän samt representanter för besöksnäringen och Turistrådet Västsverige. Media hälsas välkomna under hela eller delar av mötet.