Lokaltidningar i stort samarbete med Svenska Fotbollförbundet – sänder tusentals matcher

Bonnier News, Gota Media, NTM och Stampen Media gör en gemensam storsatsning på svensk fotboll. Genom ett långt avtal med Svenska Fotbollförbundet kommer det att sändas tusentals fotbollsmatcher på mediebolagens lokala tidningssajter de kommande åren. – Vi vill vara nära vår publik och de här matcherna går rakt in i det lokala hjärtat, det värmer extra hos mig personligen som älskar lokalfotboll och lokaljournalistik, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Bonnier News.
Foto: Izabelle Nordfjell

Livesport har blivit en viktig del i lokaltidningarnas erbjudande till läsare, tittare och prenumeranter. Nu tar fyra av Sveriges största tidningskoncerner – Bonnier News, Gota Media, NTM och Stampen Media – ett gemensamt grepp och sänder lokal fotboll över hela landet.

Ett samarbete med Svenska Fotbollförbundet möjliggör för de fyra koncernerna att sända alla matcher i division 1 dam, division 2 herr, division 3 herr och futsalens RFL och division 1. Avtalet sträcker sig över de kommande fyra säsongerna, 2023-2026.
Detta är en förlängning och utveckling av parternas samarbete de senaste åren.

– Genom detta samarbete så når fotbollen ut över stora delar av landet och vi får en exponering som är väldigt viktig för våra föreningar från norr till söder, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.

För lokalmediekoncernerna stärker detta bolagens läsaraffärer ytterligare och skapar ännu mer relation till läsarna och tittarna.

– Vi ser ett ökat intresse för varje år för den riktigt lokala fotbollen. Livesporten är ett viktigt innehåll som breddar vårt erbjudande till prenumeranterna och tack vare det här långsiktiga samarbetet med förbundet kan vi nu knyta fotbollsintresserade ännu tätare till oss över en längre tid, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling hos NTM.

Lasse Hansson, livesportansvarig hos Gota Media:

– Det blir en väldig kraft när vi samarbetar över koncerngränserna och för Gotas del så gör det här att vi kan öka vår satsning på livesänd lokalfotboll.

Ulf Niklasson, ansvarig för redaktionella avtal hos Stampen:

– Vi kan nu komma supernära lokalt genom att sända heta lokalderbyn, streckkamper och andra matcher.

Koncernerna planerar att sända tusentals matcher under dessa år. Rättigheten är icke-exklusiv mot Svenska Fotbollförbundets app “Min Fotboll”, vilket gör att matcher även kommer att sändas där.

Foto: Izabelle Nordfjell

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.