Lokaltidningar under press – miljarderna går till Google och Facebook

De svenska lokaltidningarna är satta under stenhård press till följd av kraftigt minskade intäkter i digitaliseringens spår.

Internationella mediajättar som Google och Facebook är på väg att lägga under sig större delen av den digitala reklammarknaden – samtidigt som de betalar minimal skatt i Sverige.

”I den feedback som vi får från våra användare, så är det jättetydligt att man vill ha mer lokalt innehåll – inte minst mer lokala nyheter. Samtidigt om vi backar några år så har den digitala transformationen varit väldigt utmanande för all form av mediejournalistik, och därefter den mobila omställningen”, säger John Severinson, chef för mediesamarbeten Facebook.

”Det är helt orimligt att vi har stora företag som kanske sysslar med skatteplanering eller liknande som gör att intäkterna inte återförs skattebetalarna”, säger kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP).

Går det att upprätthålla demokratin utan fri och oberoende journalistik? Frågan har aktualiserats sedan ett 40-tal dagstidningar inom lokaltidningskoncernerna Mittmedia och Stampen nyligen varit nära att gå i konkurs. De räddades i elfte timmen genom uppköp.

Digitaliseringen har förändrat mediamarknaden i grunden och för de svenska lokaltidningarna har det inneburit att mångmiljardbelopp i intäkter gått förlorade. Nu pågår ett febrilt arbete för att stoppa blödningen och hitta nya intäkter.

Om det räcker för att branschen ska ta sig upp på säkrare mark återstår att se. Vägen framåt kommer att bli besvärlig, enligt flera mediaexperter.

”Lokaljournalistik behövs mer än någonsin men affärsmodellerna är väldigt prövade och därför kommer vi att få ser fler nedläggningar och uppköp”, säger mediestrategen Brit Stakston.

”Jag tror det är viktigt att man har med sig att det här kommer aldrig att ebba ut. Vi kommer inte att nå en nivå där saker stabiliserar sig. Kampen kommer att hårdna och det kommer aldrig att komma en period då lokalpressen kan blåsa faran över, utan nu är det fajt”, säger medieforskaren Jonas Ohlsson, chef på medieforskningscentret Nordicom.

I EFN-reportaget Lokaltidningar under press medverkar förutom Amanda Lind, Brit Stakston, John Severinson och Jonas Ohlsson även Jeanette Gustafsdotter, vd Tidningsutgivarna, Erling Cronqvist (C), kommunstyrelsens ordförande i Laholm, Lennart Foss, vd NTM-koncernen, Boine Gepertz, vd Gota Media, Martin Falkenby, chefredaktör Trelleborgs Allehanda, Anders Eriksson, vd Bonnier News, Olle Lidbom, medieanalytiker och Mats Olofsson, entreprenör Laholm.

Se hela reportaget här (27:14 min, nytt fönster)

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.