Lollo & Bernie lanseras med barnkollektion och mini-shower

Vings populära maskotar, Lollo & Bernie, dansar nu in i svenska hem i full fart. Tillsammans med varumärkesagenturen Rights & Brands, etableras giraffen Lollo och björnen Bernie som nya barnkaraktärer på den nordiska marknaden. Det blir en stor barnkollektion tillsammans med Teddykompaniet och mini-shower, Meet & Greet mm i samarbete med Junior Productions.

Lollo & Bernie, foto Eric Josjö, Ving

Lollo & Bernie är otroligt populära bland svenska barn och deras dansvideo har spelats över 37 miljoner gånger på Youtube.

- Med flera spännande samarbeten under förhandling, både vad gäller böcker, animation, musik, kläder och leksaker bygger Ving tillsammans med Rights & Brands och deras partners ett nytt koncept för Lollo & Bernie, vilket innebär att alla barn kommer att kunna njuta av Lollo & Bernies sällskap både före, under och efter semestern, säger Sharni Breinholt, Group Head of Product Development för Lollo & Bernie på Ving.

- Vårt mål är att långsiktigt bygga ett klassiskt karaktärsprogram. Teddykompaniet lanserar bland annat mjukdjur, spel, handdukar och ryggsäckar med säljstart i butik i augusti 2020. Junior Productions smygstartade med sin show redan på Underbara barn-mässan hösten 2019, som togs emot med massor av kärlek och uppskattning av både små och stora besökare, berättar Kristin Tjulander, Marketing & Sales Director på Rights & Brands, agent för varumärket i Norden.

Rights & Brands hanterar alla licensförfrågningar för Lollo & Bernie-produkter.

Presskontakter

Fredrik Henriksson, nordisk kommunikations – och hållbarhetschef Ving, fredrik.henriksson@ving.se, 0709513124

Sharni Breinholt, Group Head of Product Development Lollo & Bernie Ving, sharni.breinholt@ving.se, 08-55513116

Rights & Brands
Kristin Tjulander
Marketing & Sales Director
kristin.tjulander@rightsandbrands.com

Anna Lawrence
Rights Director
anna@rightsandbrands.com

Elin Larsson
Business Assistant/Traffic
elin.larsson@rightsandbrands.com

Om Lollo & Bernie
Lollo & Bernie är Vings kramgoa och dansglada maskotar. Lollo är en nyfiken giraff som älskar musik och äventyr och Bernie är en klok och modig björn som älskar mat. Lollo introducerades i Norden i 1976 och Bernie i 1994 och de finns idag på et 20-tal av Vings hotell i utlandet.

Om Rights & Brands
Rights & Brands är en varumärkesagentur som verkar för att sprida nordiska rättigheter till ett globalt nätverk. Rights & Brands jobbar med alla typer av konst-, litterär, design- och karaktärsbaserad representation och varumärkesutveckling; från förlags- och licensförsäljning till digitala produkter. Med ett världsomspännande nätverk av underagenter och över 800 kunder erbjuder Right & Brands unika internationella affärsmöjligheter och insikter.

Rights & Brands representerar ett antal ikoniska nordiska varumärken, artister och författare och är världsagent för Mumin. R&B representerar också Tove Jansson, Stig Lindberg, Carl Larsson-gården Sundborn, Ilon Wikland, Lollo & Bernie, Mauri Kunnas och många fler.

Rights & Brands grundades 2016 av Moomin Characters och Bulls. De två bolagen har arbetat tillsammans sedan mitten på 1950-talet och har över 70 års erfarenhet av merchandising och rättighetsförsäljning. Bulls Licensing, Bulls licensavdelning, fusionerades med Rights & Brands den 1 januari 2020.

www.rightsandbrands.com

Lollo & Bernie, foto Eric Josjö, Ving
Lollo & Bernie, foto Jonas Carlson Almqvist
Righst & Brands
Junior Productions
Teddykompaniet

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.