London i topp bland höstens cityresmål hos Ving

Nu är det högsäsong för bokningar av höstens cityresor hos Ving. London är den stad flest söker sig till för citypuls. Lissabon har blivit allt mer populärt de senaste åren vilket märks i bokningarna som ökat med tio procent jämfört med samma tid i fjol.

London lockar många svenskar i höst. Foto Kajsa Fagerström

Vings bokningsstatistik visar att de tre städer som svenskarna framför allt vill besöka är London, Barcelona och Rom, städer som länge hållit sig i toppen och som svenskar återvänder till gång på gång.

Lissabon ökar i popularitet

Den portugisiska huvudstaden Lissabon har på senare år fått ett rejält uppsving. Staden som ligger vackert vid Atlantkusten erbjuder en kombination av sol- och citysemester och bjuder på både gammal och ny kultur, från anrika kvarter till moderna shoppingområden. Trots att staden vuxit mycket de senaste åren har den lyckats behålla sin charm och för mat- och nöjesintresserade resenärer finns massor av trevliga ställen att upptäcka.

Topp-10 bäst bokade städer hos Ving i höst:

1. London
  2. Barcelona
  3. Rom
  4. Lissabon
  5. Paris
  6. New York
  7. Budapest
  8. Berlin
  9. Krakow
  10. Florens

- Ving erbjuder inte mindre än 46 cityresmål runt om i världen och då alltid på utvalda hotell med centralt läge, något som är väldigt viktigt för resenärer som besöker en storstad. I år har vårt hotellutbud ökat med hundratals nya hotell då Thomas Cook-gruppen, där också Ving ingår, ingått ett strategiskt avtal med Expedia. Det finns därmed gott om hotell för alla smaker, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving.

Bokningsperioden rör avresor under höstmånaderna september, oktober och november.

Prisexempel:
Flyg t/r Stockholm – London med avresa 30/9, boende 2 nätter på Ambassadors Hotel (VVV) med del i dubbelrum inklusive frukost. Från 2 168 kr/pp.

Flyg t/r Stockholm – Lissabon med avresa 21/10, boende 3 nätter på TURIM Alameda Hotel (VVVV) med del i dubbelrum. Från 3 055 kr/pp.

London lockar många svenskar i höst. Foto Kajsa Fagerström
Lissabon är staden alla pratar om just nu. Foto Ted Lindholm

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.