Löne- och personalsystemet Heroma införs för 100 000 statsanställda
– Det känns väldigt positivt att vi nu kan erbjuda Heroma som är ett användbart system med flera inbyggda funktioner, något vi vet att många myndigheter efterfrågar. Det blir en enklare och effektivare hantering när många administrativa sysslor kan utföras i ett och samma system, säger generaldirektör Thomas Pålsson.
Heroma ger stora fördelar för de myndigheter som kommer att ansluta sig. Förutom lönehantering finns det möjlighet att nyttja andra funktioner så som stöd för rekrytering, rehab, kompetens- och utbildningsadministration samt tidrapportering.
Införandet av Heroma som löne- och personalsystem till myndigheter i statsförvaltningen pausades i februari 2019 på grund av vissa brister i it-säkerheten. Statens servicecenter har sedan dess arbetat med systemleverantören CGI för att säkerställa att säkerheten håller högsta nivå.
En tydlig kravbild från Statens servicecenter och ett starkt engagemang från CGI för att anpassa lösningen gör att det nu är möjligt att införa Heroma. Statens servicecenter räknar med att cirka 100 000 statliga löner för bland annat de största myndigheterna i statsförvaltningen inom en fyraårsperiod kommer att hanteras i systemet.
– Det har varit en lång väg och ett omfattande arbete att färdigställa lösningen. Nu känns det väldigt bra att vi nu kan erbjuda ett löne- och personalsystem med många bra funktioner under många år framöver, säger Hans Tynelius, divisionschef myndighetsservice.
Nyckelord
Kontakter
Robert GallussonKommunikationschef
Tel:073-077 76 73Robert.Gallusson@statenssc.seOm
Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag. Fram till och med år 2024 utökar vi till 147 servicekontor.
På våra servicekontor ger vi vägleding och service i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Följ Statens servicecenter
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter
Statens servicecenter samlar statlig service i Östhammar19.3.2024 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Den 19 mars får invånare i Östhammar närmare till statlig service. På det nya servicekontoret kan du få stöd och vägledning i ärenden som gäller Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Statens servicecenter samlar statlig service i Askersund22.2.2024 08:37:50 CET | Pressmeddelande
Den 22 februari får invånare i Askersund närmare till statlig service. På det nya servicekontoret kan du få stöd och vägledning i ärenden som gäller Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Statens servicecenter samlar statlig service i Stenungsund7.2.2024 07:58:00 CET | Pressmeddelande
Den 8 februari får invånare i Stenungsund närmare till statlig service. På det nya servicekontoret kan du få stöd och vägledning i ärenden som gäller Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Statens servicecenter samlar statlig service i Sollentuna6.2.2024 07:58:00 CET | Pressmeddelande
Den 6 februari får invånare i norra Stockholm närmare till statlig service. På det nya servicekontoret kan du få stöd och vägledning i ärenden som gäller Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Statens servicecenter samlar statlig service i Järfälla16.1.2024 09:09:39 CET | Pressinbjudan
Den 16 januari får invånare i nordvästra Stockholm närmare till statlig service när vi öppnar ett servicekontor i Jakobsberg. På det nya servicekontoret kan du få stöd och vägledning i ärenden som gäller Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum