Lone Scherfigs The Kindness of Stranger inviger Berlins Filmfestival

Film i Västs samproduktion The Kindness of Stranger av den danska regissören Lone Scherfig har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Berlin och tävlar då om en Guldbjörn i februari 2019. Filmen öppnar också hela den prestigefyllda festivalen den 7 februari, vilket är första gången för en samproduktion från Film i Väst.

– Det är Film i Västs uttalade mål att vara i huvudtävlan i Berlin och vi lyckönskar Lone Scherfig och The Kindness of Stranger. Med denna prestigefulla invigning befäster vi Västra Götaland som Nordens ledande filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Filmen, som är Lone Scherfigs tionde, är en dansk-svensk-kanadensisk samproduktion som spelats in i Toronto, Köpenhamn och New York. Historien bygger på ett manus av Lone Scherfig själv. I rollerna ser vi bland andra Zoe Kazan, Tahar Rahim, Andrea Riseborough, Caleb Landry Jones, Jay Baruchel, Bill Nighy, Exben Smed och David Dencik.

Senast Lone Scherfig var i Berlin var 2016 då hon var manusförfattare till Pernilla Augusts Den allvarsamma leken, också det en av Film i Västs samproduktioner. Filmen visades i Special Gala.

Filmen handlar om en förfallen, en gång glamorös restaurang i hjärtat av New York. Här vänder karaktärerna in och på sig själva samtidigt som de successivt upptäcker att deras hopp och räddning kan ligga i mötet med nya medmänniskor. I osäkra och hårda tider, då många lever nära undergången visar det sig att tillfälliga sammanträffanden och ögonblick av kärlek till sin nästa kan få överraskande följder.

Malene Blenkov har producerat för Creative Alliance och Strada Films med stöd av Det Danske Filminstitut och Telefilm Canada. Filmen har också stöttats av DR, Ontario Creates, Copenhagen Film Fund, Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, Entertainment One og Ingenious Senior Film Fund/Apollo Media, i samproduktion med Unlimited Stories i Sverige, Nadcon, D’Artagnan, Film i Väst, Arte Grand Accord WDR/ARTE och ARTE France Cinema.

Film i Väst samproducerar MIN PAPPA MARIANNE18.3.2019 11:32:07 CETPressmeddelande

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en varm berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg. Filmen produceras av Charlotta Denward, Avanti Film, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen spelas in i Alingsås.

”Ett stort steg framåt för Filmsverige”8.3.2019 09:06:30 CETPressmeddelande

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama. – På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.