Lopez lämnar - Grant tar över

Sveriges förbundskapten Hugo Lopez kommer inte att coacha de två sista matcherna i VM-kvalet. Istället kommer assisterande coach Kenny Grant Jr att överta förbundskaptensrollen dessa matcher med Pontus Frivold som assisterande.

Sverige har spelat en match mot både Portugal och Luxemburg och har två matcher kvar. Tyvärr måste förbundskapten Hugo Lopez lämna truppen av personliga skäl och därför kommer nuvarande assisterande coach Kenny Grant Jr att ta över.

- Vi respekterar att Hugo måste lämna vid detta tillfälle och vill inte kommentera detta mer än att det är personliga skäl som ligger bakom det, säger Joulamo.

- Vi har fullt förtroende för Kenny som har varit med från start med Hugo under föregående EM-kval och han kommer tillsammans med övrig stab och spelarna att leda detta i mål på ett bra sätt, säger generalsekreterare Fredrik Joulamo.

Sverige måste placera sig bland de två bästa i gruppen för att gå vidare i VM-kvalet. Efter de två första matcherna står Sverige på en vinst och en förlust, och med mycket chanser till avancemang efter 53-poängsvinsten mot Luxemburg igår.

Nästa match spelas på måndag den 16 augusti, kl 19.00 mot Portugal.

Idag startar rullstolsbasket i Wetterbygden8.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lena Nordquist, Carina Forell och Linda Leidefors utses till Loka Heroes när de nu startar upp rullstolsbasket i Jönköping/Huskvarna. Satsningen är en viktig del i att erbjuda basket för alla, och får stöd av Loka Heroes genom satsningen Ballers on Wheels. Tillsammans med de svenska rullstolsbasketprofilerna, Hillevi Hansson och Louise Forell, syftar initiativet till att aktivera barn och unga i sporten och få igång rullstolsbasket på fler orter i Sverige.