Lördag 27 oktober – världscuppremiär och 100 dagar till alpina VM!

Nu drar det igång – det som alla vintersportälskare där ute har längtat efter: vintersäsongen 2019. I helgen är det alpin premiär i Sölden och lördagen markerar att det är 100 dagar kvar till alpina VM i Åre. Åre 2019 är på plats i Sölden för att vara med och inviga vad som kommer bli en magisk vintersäsong.

Lördag 27 oktober återstår det bara 100 dagar till alpina VM i Åre. Foto: Klas Rockberg, Svenska skidförbundet.

Arenan börjar ta form, sista inspektionen är gjord och det har börjat snöa i Åre där folk nu gräver i vinterförrådet efter varma kläder. Och det är dags för världscuppremiär. Lördag 27 oktober markerar två händelser: starten av den alpina säsongen 2018/2019 och att det bara återstår 100 dagar innan alpina VM i Åre drar igång.

Under invigningshelgen i Sölden är hela den alpina skidfamiljen på plats för att se på säsongens första skidtävling. Damerna inleder med storslalom 10.00 på lördagen på Rettenbach-glaciären där bland andra Sara Hector och Frida Hansdotter deltar.

– Nu längtar man till att åka mer skidor. Jag tycker verkligen om den här förväntan, man tränar på något och snart är det dags för tävling och man förbereder sig. Det är lugnt men ändå mycket förväntan och man har mycket energi, säger Sara Hector.

På söndagen är det herrarnas tur, på samma tid och samma plats. Matts Olsson, Mattias Rönngren och debutanten Jesper Brändholm representerar de svenska färgerna.

– Jag är mest sugen på att börja tävla igen, det är det roligaste. Jag tycker mest att allt runt omkring själva tävlandet är kul. Det är det här med uppladdning och lite mer nervositet, att man vet att det är på riktigt, säger Mattias Rönngren.

För det svenska alpina landslaget är Sölden startskottet på ytterligare en viktig säsong där den stora målsättningen givetvis är alpina VM i Åre. 2018 års Olympiska vinterspel räknade in två guldmedaljer för det svenska landslaget tack vare André Myhrer och Frida Hansdotter. Nu har fokus skiftat och blicken är riktad framåt mot mästerskapen som avgörs på hemmaplan.

– Det är fantastiskt med ett VM på hemmaplan. Jag fick ju vara med och se och lära på VM 2007 och att nu få komma tillbaka och vara som Anja var i den situationen då, att man kan slåss om medaljer, det känns helt fantastiskt att få göra på hemmaplan, säger Frida Hansdotter.

Även i anmälningslistan till alpina VM märks det att säsongen är igång. Per den 25 oktober har 25 lag kommit in med anmälningar. Bland dem finns representanter från nationer som inte är så vanliga i alpina sammanhang, som Madagaskar, Sydafrika, Moldavien, Irland och Haiti, men även Italien och Schweiz.

Under helgen i Sölden pågår en rad presskonferenser och forum. VM-bolaget Åre 2019s VD Niklas Carlsson håller en presentation på Internationella skidförbundet FIS öppningsforum, FIS Alpine Forum. Dessutom träffar representanter från VM-organisationen lag och media under AIJS General Assembly och FIS Chiefs of Media Meeting för att presentera VM och svara på frågor om logistik och service.

– Det känns att som att wow, snart smäller det. 100 dagar är ett magiskt tal, det är fortfarande långt kvar men ändå så nära, säger Karin Stolt Halvarsson, Media & Broadcasting Manager för Åre 2019 som är på plats i Sölden.

Reaktionerna från folk på plats har varit överväldigande positiva inför alpina VM, vilket också känns väldigt bra, menar hon.

– Det är viktigt att vara här för att upprätthålla relationerna med alla som är här och känna av premiärnerverna. Vi har fått jättepositiva reaktioner från alla inför alpina VM. De tycker vi är proffsiga, att vi har ett stort och hjärtligt värdskap och att vi alltid levererar, säger Stolt Halvarsson.

Svenska åkare i Sölden

Frida Hansdotter