LO:s avtalskrav: 4,4 procent men lägst 1 192 kronor

LO-förbunden kräver ett löneutrymme på 4,4 procent plus en låglönesatsning som innebär ett löneutrymme på 1 192 kronor för de som tjänar under 27 100 kronor. Det beslutade LO:s styrelse idag med en klar majoritet.
Torbjörn Johansson, avtalssekreterare LO.

Avtalens lägstalöner ska justeras upp ytterligare, med ett löneutrymme om 1 371 kronor.

I förra veckan beslutade LO:s representantskap om gemensamma krav inför avtalsrörelsen år 2023. I dag, måndag, beslutade LO-styrelsen om lönekravens storlek i procent och kronor.

– LO-förbundens medlemmar har stått upp för landet i flera tuffa år och drabbas nu hårt av den ekonomiska krisen. Vårt krav är högre än tidigare avtalsrörelser och det förtjänar medlemmarna, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

– Satsningen på lägstalönerna gör att de med minst marginaler kan få en ekonomisk lättnad, men vårt budskap är fortfarande tydligt. Politik och arbetsgivare måste ta större ansvar nu – arbetarna ska inte ta hela smällen, säger Torbjörn Johansson.

Utöver lönekraven kräver LO-förbunden förbättringar i avtalsförsäkringar och avtalspension för att stärka skyddet för arbetare.

Torbjörn Johansson, avtalssekreterare LO.