Lotta och Stefan leder BingoLotto

En superrutinerad tjej och en heltänd nykomling – det är paret som ska leda BingoLotto framöver. Lotta Engberg och Stefan Odelberg ser fram emot säsongspremiären i augusti. – Att få jobba tillsammans med Stefan känns som en dubbellott, säger Lotta.

Foto:Johan Carlén, Folkspel

Lotta Engberg, som under stora delar av vintern och hela våren styrt BingoLotto mot fantastiska siffror, finns med som frontfigur då programmet åter drar igång efter sommaruppehåll.

Precis som hon gjort så många gånger efter debuten 2003 (vikarierade för semesterlediga Lasse Kronér).

Nu dock i en ny form med delat ledarskap.

– Jag älskar BingoLotto och ser verkligen fram emot det här upplägget med Stefan, som jag arbetat med tidigare. Han är både härlig och ärlig, det ska bli fantastiskt inspirerande.

Om Lotta – bredvid ”Loket” Olsson – kanske är den med störst erfarenhet av söndagsunderhållningen i TV4, är Stefan något grönare.

Nåja, helt färsk i sammanhanget är inte hisingsfödde Odelberg. Han ersatte exempelvis semestrande Rickard Olsson våren 2019. Dessutom har Stefan varit med som side-kick och gäst i programmet.

– Någon påpekade att det blivit 18 besök i Bingolottostudion, säger han.

Som självklart uppskattar föreningslivet och utbudet de erbjuder.

– Om jag är bra i idrott? Absolut. Åtminstone i ett par grenar. Kast med liten boll och skytte är mina favoritsporter.

Nästa säsong av Bingolotto startar i slutet av augusti. Det innebär en stor del av sommaren att ladda på inför det som väntar.

– Jag ska träna, vila och undersöka.

Undersöka?

– Ja, prata med folk i allmänhet. Sätta mig på ett antal bänkar i stan, få dem att förstå varför de ska köpa lotter. Jag hade kommit upp i övre tonåren när föreningarna började sälja Bingolotter på allvar och bidrog väl sådär, om jag ska vara ärlig. Det ska jag ta igen nu. Att få den här möjligheten är inte något jag bara drömt om, utan har varit ett måste att kunna förverkliga. Jag har energi för att göra sex program i veckan. Att dessutom få underbara Lotta vid min sida, det kan helt enkelt inte bli bättre, en snällare och mer busig kollega är svårt att få. Vi kommer att ha jätteroligt ihop.

Mikael Kjellström är affärsområdeschef på BingoLotto och förklarar varför programmet sedan starten 1991 för första gången har ett delat programledarskap.

– Vi ser det som en storsatsning för tittarnas skull och en viktig del in i framtiden.Lotta kan ju BingoLotto utan och innan och älskas av vår publik, Stefan Odelberg har varit en het kandidat i många år då vi sett hans kvalitet som bred underhållare. Vi är så glada att vi lyckats knyta till oss båda för detta hedersamma och viktiga uppdrag, löftet till våra spelare blir ett ännu mer spännande och variationsrikt BingoLotto.

Kommer de att leda alla program tillsammans?

– En del ihop, andra var och en. Däremot kommer de båda att på något vis synas i samtliga program.

Säsongsstart för BingoLotto 2020/2021 och premiär för paret Engberg & Odelberg blir 23 augusti.

Kortfakta: Lotta Engberg.

Född och uppvuxen: Överkalix, Lycksele, Pajala, Laxå.

Favoritförening: Luleå Hockey.

Antal programledaruppdrag i BingoLotto: 162.

Också värt att veta:

Sju deltagande i Melodifestivalen.

Programledare ”Söndagsöppet” 2000–2002.

Sedan 2004 allsångsledare för ”Lotta på Liseberg”.

Kortfakta: Stefan Odelberg.

Född och uppvuxen i Göteborg:

Favoritförening: Bjurslätts IF.

Antal programledaruppdrag i BingoLotto: 1.

Också värt att veta:

Gjorde 731 föreställningar som showartist i Cabaret Lorensberg.

Programledare för Semestercharmören i SVT.

Medverkat i bland annat ”Prat i kvadrat”, ”Allsång på Skansen”, ”Carin 21.30” och som illusionist i ”Fenomen.

För mer information:

Mikael Kjellström, affärsområdeschef BingoLotto

mikael.kjellstrom@folkspel.se

Bifogas: Bilder på Lotta och Stefan för fri publicering. Uppge: Foto: Johan Carlén.

Foto:Johan Carlén, Folkspel

Kaiak och Maia Hirasawa i Bingolotto3.10.2020 19:59:19 CESTPressmeddelande

På söndag gästas Bingolotto av bandet KAIAK som består av Emil Gullhamn och Marcos Ubeda. Båda två har varit artister, musiker och låtskrivare under många år och synts i program som ”Melodifestivalen”, ”Så Ska Det Låta” och ”Doobidoo”. Med sig har de även popikonen Maia Hirasawa som de samarbetar med i deras senaste låt som de kommer framföra i Bingolotto. Låten som är en duett heter ”This is just life” och släpptes i början av september. Söndagen den 4 oktober 2020, kl. 18.00 i TV4