Louise Jannering och nya piloten Catrin Nilsson ordnande VM-brons i tempo efter grym sista runda

”Det blev VM-brons efter ett fantastiskt bra disponerat lopp!” Förbundskaptenen Michael Lindgren var så nöjd och imponerad efter Louise Jannering och nya piloten Catrin Nilssons TT-lopp på fredagskvällen svensk tid i den kanadensiska VM-orten Baie-Comeau.

Det nykomponerade tandemparet med Louise Jannering och Catrin Nilsson gjorde sin VM-entré på svensk primetime strax efter halv åtta. De gjorde ett mycket fint världscuplopp i tempo för en vecka sedan, vilket var den internationella debuten efter att tidigare bara tävlat på hemmaplan i Uppland vid ett par tillfällen.

I Baie-Comeau vässades konkurrensen en del jämfört med Quebec ska sägas. Och det var absolut inget att göra åt det brittiska guldtandemparet som snittade nästan 43 kilometer i timmen på de nära tre milens TT-lopp. Irländska duon Katie-George Dunlevy/Eve McCrystal var, liksom i Quebec, för svåra.

Loppets mest underhållande strid skulle i ställer bli den om bronset. Det var tight med bronsplatsen med Polen under två tredjedelar av TT-loppet i tandem.

”Ja, det var sekundstrid med med dem under de första två varven. På det sista krossade Louise och Catrin polskorna! Fantastiskt bra första dag på VM och tempoloppen. Nu laddar vi om och ser verkligen fram emot linjeloppen på söndag”, säger en mycket glad Michael Lindgren.

VM tempo klass tandem

1. Sophie Unwin/Jenny Holl, Storbritannien 39.57,21
  2. Katie-George Dunlevy/Eve McCrystal, Irland +49,53
  3. Louise Jannering/Catrin Nilsson, Sverige +3.21,15
  4. Justyna Kiryla/Kamila Wojciekiewicz, Polen +4:00,17
  5. Candice Kennedy/Kelly Fettes, Australien, +4.52,43
  6. Carla Shibley/Meghan Brown, Kanada +5.41,31

Daniel Strandberg inledde världsmästerskapen i Kanada med att komma 14:e i C3-herranas tempolopp.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet, ange fotocred