Lovande idrottsjuniorer tar emot stipendier

Länsförsäkringar i Jönköpings län har tillsammans med RF-SISU Småland utsett 2020 års juniorstipendiater. Fyra talangfulla idrottare belönas med, förutom äran, 6 000 kronor.

2020 års stipendiater:

August Höglund, född 2001, cykel, IKHP/Chambery Cyclisme Formation.

Wille Knuthas, född 2001, innebandy, Hovslätts IK/Mullsjö AIS.

Agnes Klahr, född 2002, kanot,  Huskvarna Kanotklubb.

Axel Elmblad, född 2002, orientering, Bredaryds SOK orientering.

Stipendierna har delats ut sedan 1983 och går varje år till lovande idrottare som utmärkt sig inom sin idrott. Träningsvilja, kamratskap och lojalitet räknas också in i meriterna. Bland tidigare stipendiater finns namn som Jonas Thern (1983), Sofia Paldanius (1998) och Alexandra Engen (2005).

– Genom åren har det funnits en ambition att dela ut pris till olika idrotter där ändå friidrott och längdskidåkning har varit de idrotter som har erhållit flest priser. Sedan eftersträvar vi en någorlunda ”rättvis” fördelning mellan tjejer och killar och en spridning av stipendiet i Jönköpings län, säger Henrik Skarbäck, Länsförsäkringar Jönköping.

Rickard Strandberg, distriktsidrottschef för RF-SISU Småland, säger:
– Förhoppningsvis stimulerar det duktiga ungdomar att fullfölja sina satsningar på respektive idrott. Vi är också glada att samarbetet med Länsförsäkringar Jönköping fortsätter och att vi får fortsätta lyfta talangfulla idrottare i Jönköpings län.

Med anledning av coronaviruset kommer årets juniorer att ta emot stipendierna digitalt.

– Länsförsäkringar Jönköping har genom alla år tyckt att det är väldigt trevligt att kunna bidra lovande idrottsungdomar i Jönköpings län med ett stipendium, säger Henrik Skarbäck.
– Stipendiaterna har alltid varit ett uppskattat inslag i Länsförsäkringar Jönköpings bolagsstämma som äger rum på vårkanten, även om det detta år, av förklarliga skäl, blir lite annorlunda.

För mer information, kontakta Eva Persson på RF-SISU Småland, eva.persson@rfsisu.se, tfn 036-34 54 10.

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.