Lovisa Burfitt skapar priset till Årets byggkvinna

Den femte maj koras vinnarna i Årets byggkvinna 2022. Lovisa Burfitt, en av Sveriges kändaste och mest framgångsrika bildskapare, har fått uppdraget att skapa tre spännande konstverk tillika diplom till vinnarna.
Bildskaparen Lovisa Burfitt har tagit fram priserna till Årets byggkvinna 2022.

– Det kändes extra kul att få det här lite annorlunda uppdraget som uppmärksammar jämställdhet och inkludering i byggbranschen. Alla finalisterna är på olika sätt inspirerande förebilder, säger bildskaparen Lovisa Burfitt, som främst jobbar med uppdrag inom modebranschen.

Vinnarna avslöjas den femte maj på ett livesänt webbinarium kl 18-19. Anmäl dig här!
Läs mer om de nio finalisterna i kategorierna: Årets byggkvinna, Årets mest inspirerande resa och Årets byggföretag

Jurydeltagare
Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen
Sandra ’Byggsandra’ Mobaraki, medgrundare till priset
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads
Jeanet Corvinius, ordförande Byggcheferna
Gabriella Lavecchia, förbundsordförande SEKO
Jonas Steen, ordförande i SME-utskottet och styrelseledamot i förbundsstyrelsen, Byggföretagen samt vd F O Peterson & Söner
Folkets röst

Om Årets byggkvinna
Utmärkelsen Årets byggkvinna lanserades 2021 och delas ut i kategorierna Årets byggkvinna, Årets mest inspirerande resa och Årets byggföretag. Priset är ett samarbete mellan Byggföretagen och medgrundaren Sandra Mobaraki, även kallad Byggsandra, som tillsammans vill verka för att uppmärksamma kvinnliga förebilder i byggbranschen.

Syftet med Årets byggkvinna är att lyfta fram kvinnliga förebilder och företag som strategiskt arbetar med att på sikt få fler kvinnor att söka sig till bygg- och anläggningsbranschen. Målet är en jämnare könsfördelning, vilket kan bidra till en sundare och schysstare kultur på våra arbetsplatser.

Bildskaparen Lovisa Burfitt har tagit fram priserna till Årets byggkvinna 2022.
Priset Årets byggkvinna 2022, i kategorin "Årets byggkvinna". Bildskapare: Lovisa Burfitt.
Priset Årets byggkvinna 2022, i kategorin "Årets mest inspirerande resa". Bildskapare: Lovisa Burfitt.
Priset Årets byggkvinna 2022, i kategorin "Årets byggföretag". Bildskapare: Lovisa Burfitt.