LRF investerar för att öka digitaliseringstakten i lantbruket

LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, investerar och går in som delägare i det svenska bolaget Hencol, som är ledande inom digitaliseringen av nötköttsproduktion. – Digitaliseringen inom nötköttsproduktionen är idag mycket begränsad, samtidigt som möjligheterna till och behovet av digitalisering i såväl själva produktionen som genom hela värdekedjan är mycket stort. Om näringen kan få tillgång till bra beslutsstöd, baserat på realtidsinformation, är det mycket värdefullt både för den enskilde lantbrukaren och för efterföljande förädlingsled, säger Anna-Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

Hencol, från Grebbestad, har under ett decennium jobbat upp kompetens och know-how på området, och för närvarande märks ett kraftigt ökande intresse för digitaliseringsprocesser.Bolagets lösning bygger på kontinuerlig övervakning av produktionsdata, genom exempelvis automatisk vägning, som tillsammans med Big Data och AI (artificiell intelligens) ger ett optimerat beslutsstödsystem för lantbrukaren, med information i realtid. LRF går nu in som ny delägare och investerar 5 MSEK i bolaget. Investeringen ligger väl i linje med LRF:s utvecklingsarbete för att öka digitaliseringen inom lantbruket.

Under 2019 ställde Hencol om från att främst ha varit ett forsknings- och utvecklingsbolag till ett kommersiellt bolag. Verksamheten har förädlats av grundarna och med förstärkt ledning och styrelse är bolaget nu redo att ta nästa steg. Intresset för företagets tjänster hos såväl lantbrukare som från andra led i värdekedjan har varit stort. Flera intressanta projekt är igång, exempelvis inom förbättrad djurhälsa, och gensvaret från marknadsbearbetningen på gårdsnivå börjar ge resultat.

­Nötköttsproduktionen är den av produktionsgrenarna inom de gröna näringarna som idag ligger längst bak i digitaliseringen. Med realtids-information om djuren och en upparbetad databas bidrar Hencols lösning till effektiviseringar och besparingar både för lantbrukarna och miljön.

– Att kunna mäta är grunden till all förbättring. En förutsättning för att kunna göra det är att tillförlitliga data hämtas in, processas och analyseras. Vi har genom åren sett fantastiska resultat i andra delar av lantbruket, som när mjölkroboten revolutionerade datainsamlingen för mjölkproducenter. Nu vill vi från LRF:s sida vara med och bidra till att möjliggöra samma utveckling för våra nötköttsproducenter, säger Anna-Karin Hatt.

Investeringen innebär att LRF tar en styrelseplats i Hencol. LRF tror starkt på konceptet och teamet, och genom ett aktivt engagemang hoppas LRF bidra med både kompetens och nätverk.

– Med LRF:s stora branschkunskap och breda kontaktnät i näringen ser vi att vi tillsammans kan bidra till att stärka den inhemska produktionen, ge uppfödare nya insikter om deras pågående produktion i realtid, möjliggöra större besparingar och bidra till en ökad lönsamhet samt en bättre djurhälsa, säger Johan Karlberg, VD på Hencol.

Bilden: Hencols vd Johan Karlberg och Patrik Bergman i styrelsen är nöjda med att LRF går in som delägare i bolaget. LRFs vd Anna Karin Hatt tror mycket på digitaliseringen. Foto: Johan Sjöblom

För mera information, kontakta

Anna-Karin Hatt, VD och koncernchef, LRF, 010-184 25 06, anna-karin.hatt@lrf.se

Martin Alexandersson, Chef Affärsutveckling LRF, 0725153078, martin.alexandersson@lrf.se

Johan Karlberg, VD Hencol, 0706560701, johan@hencol.se

Patrik Bergman, IR Hencol, 0706324290, patrik@hencol.se

För mera information, kontakta LRF press 010-184 40 70

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande

Svenskt lantbruk stod pall under covid-1914.9.2020 13:03:50 CESTPressmeddelande

Sveriges bönder och lantbruk har stått pall under covid-19-pandemin. Det visar det nya branschindex för hela det gröna näringslivet som LRF idag för första gången presenterar. – Slutsatsen är att de gröna näringarna har fortsatt att producera i princip som vanligt. Lantbrukare är vana vid att hantera kriser som torka, smittspridning och sjukdomar. Det har de haft stor nytta av för att snabbt lösa nya problem som haltande logistikkedjor och brist på säsongsarbetskraft, säger Anna-Karin Hatt, vd för LRF.

40 000 skäl att rädda den svenska maten3.9.2020 14:27:14 CESTPressmeddelande

Rädda den svenska maten! Med den parollen lämnade LRFs förbundsordförande Palle Borgström över svenska konsumenters vädjan till finansminister Magdalena Andersson att inte överge de svenska bönderna. – Sveriges bönder är en förutsättning för svensk livsmedelsförsörjning, utan bönderna blir vi helt beroende av import. När vi jämför med andra jämförbara EU-länder så har de förhandlat sig till rejäla kompensationer från EU till sina nationella lantbruk. Om vi ska klara konkurrensen så måste regeringen satsa på det svenska lantbruket i den kommande budgeten, säger Palle Borgström.

Historiskt beslut att skydda svensk jordbruksmark3.9.2020 12:53:14 CESTPressmeddelande

Varje år försvinner cirka 600 hektar svensk åkermark som aldrig kan återställas. I hela EU förstörs 24 kvadratmeter åkermark per sekund. Men idag tar Jönköpings kommun det historiska beslutet att skydda värdefull jordbruksmark från byggnation och exploatering. – Det beslut kan visa sig bli livsviktigt för den framtida matförsörjningen. Världens befolkning växer samtidigt som jordbruksmarken minskar. Det är en ekvation som inte går ihop och vi hoppas att fler kommuner följer Jönköping, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.