LRF rekryterar Energiföretagens VD

Pernilla Winnhed, idag VD för Energiföretagen, blir ny chef för LRFs avdelning för Näringspolitik & Företagande och kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp. – Vi är väldigt nöjda med rekryteringen av Pernilla Winnhed. Pernilla har en mycket värdefull kombination av kunskap från myndighets- och regeringskansliarbete inifrån, men också av att framgångsrikt driva en branschorganisation och stärka den branschens påverkansröst gentemot politiken. Det blir till stor nytta i vårt viktiga påverkansarbete, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

LRF representerar hela det gröna näringslivet och är med sina 140 000 medlemmar, varav 119 000 företagarmedlemmar, en av Sveriges starkaste företagar- och intresseorganisationer. Avdelningen Näringspolitik & Företagande är nyckeln och motorn för att nå beslutsfattare, med målet att förbättra och skapa verkligt konkurrenskraftiga näringsvillkor för LRFs företagarmedlemmar. Avdelningens cirka 70 medarbetare arbetar i tre sakpolitiska enheter, en branschenhet som samlar arbetet i sju av LRFs åtta delbranscher, samt ett Brysselkansli.

­– Vi har haft höga ambitioner när vi letat efter vår nya näringspolitiska chef. Över 100 kvalificerade personer har sökt eller visat intresse för uppdraget, där Pernilla Winnhed var den som bäst motsvarade våra högt ställda krav. Som VD för Energiföretagen har hon genomfört en tydlig och imponerande förändringsresa när Energiföretagen bildades, genom en sammanslagning av de tidigare branschorganisationerna Svensk Energi och Svensk Fjärrvärme , säger Anna Karin Hatt.

Pernilla Winnhed, som är född i Ludvika men numera bor på Ingarö utanför Stockholm, har en gedigen meritförteckning. Hon har tidigare bland annat arbetat som departementsråd och chef för Energienheten i Regeringskansliet, varit kansliråd och biträdande enhetschef på samma enhet, chef för enheten för Energisystem på Statens Energimyndighet, ekonom på branschorganisationen Sveriges Elleverantörer och utredare på analysenheten vid dåvarande myndigheten NUTEK.

– Jag ser fram emot mitt nya uppdrag. LRFs medlemsföretag är avgörande för en hållbar tillväxt i Sverige och en förutsättning för att vi ska lyckas ställa om till ett hållbart samhälle med förnybara material och energikällor. Här finns alla möjligheter för att ta steget in i framtiden, men vi måste få rätt förutsättningar. En av mina och avdelningens viktigaste uppgifter blir att få med oss både politiken och konsumenterna på den utvecklingsresan, säger Pernilla Winnhed.

I sitt nya uppdrag ska Pernilla Winnhed tillsammans med sitt team av såväl sakexperter som påverkansexperter ta fram väl underbyggda och konkreta förslag, som både är medlemsförankrade och genomförbara och samtidigt lättillgängliga för politiker och andra beslutsfattare. Tillsammans med LRFs kommunikationschef ska hon utveckla metoder och arbetssätt för att med det som bas stärka LRFs påverkanskraft och opinionsbildande förmåga.

Anna Karin Hatt tillträdde som ny VD och koncernchef för LRF i augusti 2019 och har sedan dess rekryterat två mycket erfarna nya chefer till ledningsgruppen. Tidigare i vår blev det klart att Luftfartsverkets kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren får den nyinrättade tjänsten som Försäljnings- och medlemsutvecklingschef, och nu rekryteras även Energiföretagens VD till LRF.

– LRF har ett mycket starkt varumärke, och ses uppenbart som en god och utvecklande arbetsgivare. Vi har haft över 100 personer inblandade i var och en av dessa rekryteringsprocesser, trots att vi haft mycket högt ställda krav på vad vi sökt. Det visar på attraktiviteten i LRF, och det gröna näringsliv vi representerar. Med dessa två rekryteringar tar vi också ytterligare ett steg framåt när det gäller kvinnors ledarskap i det gröna näringslivet. Med Pernilla och Elisabeth blir vi sex kvinnor och tre män i LRFs nya ledningsgrupp, säger Anna Karin Hatt.

Pernilla Winnhed tillträder sin nya tjänst senast den 1 december 2020.

Pressbild: Enregiföretagens VD Pernilla Winnhed blir ny näringspolitikschef på LRF. Foto: Jon Alexandersson

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande

Svenskt lantbruk stod pall under covid-1914.9.2020 13:03:50 CESTPressmeddelande

Sveriges bönder och lantbruk har stått pall under covid-19-pandemin. Det visar det nya branschindex för hela det gröna näringslivet som LRF idag för första gången presenterar. – Slutsatsen är att de gröna näringarna har fortsatt att producera i princip som vanligt. Lantbrukare är vana vid att hantera kriser som torka, smittspridning och sjukdomar. Det har de haft stor nytta av för att snabbt lösa nya problem som haltande logistikkedjor och brist på säsongsarbetskraft, säger Anna-Karin Hatt, vd för LRF.