LRF rekryterar Energiföretagens VD

Pernilla Winnhed, idag VD för Energiföretagen, blir ny chef för LRFs avdelning för Näringspolitik & Företagande och kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp. – Vi är väldigt nöjda med rekryteringen av Pernilla Winnhed. Pernilla har en mycket värdefull kombination av kunskap från myndighets- och regeringskansliarbete inifrån, men också av att framgångsrikt driva en branschorganisation och stärka den branschens påverkansröst gentemot politiken. Det blir till stor nytta i vårt viktiga påverkansarbete, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

LRF representerar hela det gröna näringslivet och är med sina 140 000 medlemmar, varav 119 000 företagarmedlemmar, en av Sveriges starkaste företagar- och intresseorganisationer. Avdelningen Näringspolitik & Företagande är nyckeln och motorn för att nå beslutsfattare, med målet att förbättra och skapa verkligt konkurrenskraftiga näringsvillkor för LRFs företagarmedlemmar. Avdelningens cirka 70 medarbetare arbetar i tre sakpolitiska enheter, en branschenhet som samlar arbetet i sju av LRFs åtta delbranscher, samt ett Brysselkansli.

­– Vi har haft höga ambitioner när vi letat efter vår nya näringspolitiska chef. Över 100 kvalificerade personer har sökt eller visat intresse för uppdraget, där Pernilla Winnhed var den som bäst motsvarade våra högt ställda krav. Som VD för Energiföretagen har hon genomfört en tydlig och imponerande förändringsresa när Energiföretagen bildades, genom en sammanslagning av de tidigare branschorganisationerna Svensk Energi och Svensk Fjärrvärme , säger Anna Karin Hatt.

Pernilla Winnhed, som är född i Ludvika men numera bor på Ingarö utanför Stockholm, har en gedigen meritförteckning. Hon har tidigare bland annat arbetat som departementsråd och chef för Energienheten i Regeringskansliet, varit kansliråd och biträdande enhetschef på samma enhet, chef för enheten för Energisystem på Statens Energimyndighet, ekonom på branschorganisationen Sveriges Elleverantörer och utredare på analysenheten vid dåvarande myndigheten NUTEK.

– Jag ser fram emot mitt nya uppdrag. LRFs medlemsföretag är avgörande för en hållbar tillväxt i Sverige och en förutsättning för att vi ska lyckas ställa om till ett hållbart samhälle med förnybara material och energikällor. Här finns alla möjligheter för att ta steget in i framtiden, men vi måste få rätt förutsättningar. En av mina och avdelningens viktigaste uppgifter blir att få med oss både politiken och konsumenterna på den utvecklingsresan, säger Pernilla Winnhed.

I sitt nya uppdrag ska Pernilla Winnhed tillsammans med sitt team av såväl sakexperter som påverkansexperter ta fram väl underbyggda och konkreta förslag, som både är medlemsförankrade och genomförbara och samtidigt lättillgängliga för politiker och andra beslutsfattare. Tillsammans med LRFs kommunikationschef ska hon utveckla metoder och arbetssätt för att med det som bas stärka LRFs påverkanskraft och opinionsbildande förmåga.

Anna Karin Hatt tillträdde som ny VD och koncernchef för LRF i augusti 2019 och har sedan dess rekryterat två mycket erfarna nya chefer till ledningsgruppen. Tidigare i vår blev det klart att Luftfartsverkets kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren får den nyinrättade tjänsten som Försäljnings- och medlemsutvecklingschef, och nu rekryteras även Energiföretagens VD till LRF.

– LRF har ett mycket starkt varumärke, och ses uppenbart som en god och utvecklande arbetsgivare. Vi har haft över 100 personer inblandade i var och en av dessa rekryteringsprocesser, trots att vi haft mycket högt ställda krav på vad vi sökt. Det visar på attraktiviteten i LRF, och det gröna näringsliv vi representerar. Med dessa två rekryteringar tar vi också ytterligare ett steg framåt när det gäller kvinnors ledarskap i det gröna näringslivet. Med Pernilla och Elisabeth blir vi sex kvinnor och tre män i LRFs nya ledningsgrupp, säger Anna Karin Hatt.

Pernilla Winnhed tillträder sin nya tjänst senast den 1 december 2020.

Pressbild: Enregiföretagens VD Pernilla Winnhed blir ny näringspolitikschef på LRF. Foto: Jon Alexandersson

Gigantiskt digitalt hållbarhetsmöte i Sverige26.6.2020 11:14:42 CESTPressmeddelande

I början av juli skapar LRF hållbarhetshistoria. Då håller det svenska lantbruket världens troligen största digitala hållbarhetsmöte. LRF hoppas på upp emot 25 000 deltagare. – Jord- och skogsbruket måste ta ledningen i hållbarhetsdebatten. Vi har det helhetsperspektiv och den kunskap som behövs för att lyfta debatten. Den gröna framtiden ligger bokstavligen i våra händer, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"29.5.2020 13:33:34 CESTPressmeddelande

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.