LRF: Ursprungsmärk drivmedel för att öka fossilfri produktion

Sätt ursprungsmärkning på drivmedel så att bilisterna väljer hållbart. Det är LRFs förslag för att underlätta övergången till ett hållbart samhälle och samtidigt öka försörjningsgraden i Sverige.

Nyligen föreslog Energimyndigheten att drivmedelsproducenterna ska vara skyldiga att informera om bränslets miljöpåverkan.

LRF säger i sitt remissvar att det är en bra idé, men vill gå ett steg längre genom att oljebolagen måste sätta ursprungsmärkning på drivmedel.

– Det skulle öka efterfrågan och förståelsen för behovet av att producera mer fossilfritt bränsle i Sverige, säger Hilda Runsten, chef på LRFs Energi och Miljöenhet.

Intresset för att välja svenska, och därmed mer klimatsmarta, produkter i detaljhandeln har ökat markant bland konsumenterna de senaste åren.

Under covid-19-pandemin har intresset kring den låga självförsörjningsgraden ökat. Men i de diskussionerna glöms ofta insatsvaror, som exempelvis drivmedel.

– Med en ursprungsmärkning på drivmedlet skulle medvetenheten öka även i den frågan. Det skulle också öka efterfrågan på en inhemsk produktion, säger Hilda Runsten.

I en undersökning som LRF gjorde för ett år sedan visade det sig att just biodrivmedel är en av de viktigaste klimatåtgärderna, enligt svenska folket: https://www.lrf.se/om-lrf/press/pressmeddelanden/2019/minskat-matsvinn-biobranslen-och-minskad-matimport-viktigaste-klimatatgard-enligt-svenskarna/

LRFs bejakar förslaget och utformningen av miljöinformation om drivmedel. ”Det är positivt att drivmedlets klimatpåverkan särskilt lyfts fram för att höja kunskapen och öka möjligheten till förändring. Men det är olyckligt att råvarornas ursprungsland inte redovisas på påfyllnadsanordningen”, skriver LRF i sitt svar.

För mera information, kontakta LRF Hilda Runsten, chef på LRFs Energi och Miljöenhet 010-184 43 01 eller pressavdelning 010-184 40 70

Gigantiskt digitalt hållbarhetsmöte i Sverige26.6.2020 11:14:42 CESTPressmeddelande

I början av juli skapar LRF hållbarhetshistoria. Då håller det svenska lantbruket världens troligen största digitala hållbarhetsmöte. LRF hoppas på upp emot 25 000 deltagare. – Jord- och skogsbruket måste ta ledningen i hållbarhetsdebatten. Vi har det helhetsperspektiv och den kunskap som behövs för att lyfta debatten. Den gröna framtiden ligger bokstavligen i våra händer, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

LRF rekryterar Energiföretagens VD9.6.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Pernilla Winnhed, idag VD för Energiföretagen, blir ny chef för LRFs avdelning för Näringspolitik & Företagande och kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp. – Vi är väldigt nöjda med rekryteringen av Pernilla Winnhed. Pernilla har en mycket värdefull kombination av kunskap från myndighets- och regeringskansliarbete inifrån, men också av att framgångsrikt driva en branschorganisation och stärka den branschens påverkansröst gentemot politiken. Det blir till stor nytta i vårt viktiga påverkansarbete, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"29.5.2020 13:33:34 CESTPressmeddelande

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.