LRF: Ursprungsmärk drivmedel för att öka fossilfri produktion

Sätt ursprungsmärkning på drivmedel så att bilisterna väljer hållbart. Det är LRFs förslag för att underlätta övergången till ett hållbart samhälle och samtidigt öka försörjningsgraden i Sverige.

Nyligen föreslog Energimyndigheten att drivmedelsproducenterna ska vara skyldiga att informera om bränslets miljöpåverkan.

LRF säger i sitt remissvar att det är en bra idé, men vill gå ett steg längre genom att oljebolagen måste sätta ursprungsmärkning på drivmedel.

– Det skulle öka efterfrågan och förståelsen för behovet av att producera mer fossilfritt bränsle i Sverige, säger Hilda Runsten, chef på LRFs Energi och Miljöenhet.

Intresset för att välja svenska, och därmed mer klimatsmarta, produkter i detaljhandeln har ökat markant bland konsumenterna de senaste åren.

Under covid-19-pandemin har intresset kring den låga självförsörjningsgraden ökat. Men i de diskussionerna glöms ofta insatsvaror, som exempelvis drivmedel.

– Med en ursprungsmärkning på drivmedlet skulle medvetenheten öka även i den frågan. Det skulle också öka efterfrågan på en inhemsk produktion, säger Hilda Runsten.

I en undersökning som LRF gjorde för ett år sedan visade det sig att just biodrivmedel är en av de viktigaste klimatåtgärderna, enligt svenska folket: https://www.lrf.se/om-lrf/press/pressmeddelanden/2019/minskat-matsvinn-biobranslen-och-minskad-matimport-viktigaste-klimatatgard-enligt-svenskarna/

LRFs bejakar förslaget och utformningen av miljöinformation om drivmedel. ”Det är positivt att drivmedlets klimatpåverkan särskilt lyfts fram för att höja kunskapen och öka möjligheten till förändring. Men det är olyckligt att råvarornas ursprungsland inte redovisas på påfyllnadsanordningen”, skriver LRF i sitt svar.

För mera information, kontakta LRF Hilda Runsten, chef på LRFs Energi och Miljöenhet 010-184 43 01 eller pressavdelning 010-184 40 70

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande