LRFs tre krav på nya landsbygdsministern

LRF är positiva till att posten som landsbygdsminister är tillbaka och att statsministern lyfte flera viktiga tillväxt och näringsfrågor i regeringsförklaringen: det ska bli lättare att bygga på landsbygden, äganderätten i skogen ska stärkas och landsbygdsprogrammet ska förstärkas.

Palle Borgström, förbundsordförande LRF.

– Jag talar nog för alla landets skogs- och lantbrukare när jag säger – äntligen! Några av landets allra viktigaste framtidsfrågor finns i Anna-Caren Sätherbergs ministerportfölj. Det handlar om hållbarhet, klimat, skog, mat och jobb. Först och främst vill jag önska Anna-Caren Sätherberg god arbetslust inför det viktiga nya uppdraget, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Hösten har visat på hur viktig posten är för det svenska jord- och skogsbruket. Utan en landsbygdsminister har Sverige saknat en röst i de viktiga EU-diskussionerna kring skogen och framtidens jordbruk.

Palle Borgström passar på att lyfta tre krav på nya landsbygdsministern:

1. Prioritera de viktiga EU-mötena
Sverige är ett föredöme inom skogs- och jordbruket. Just nu pågår många viktiga processer i EU som kommer att avgöra utvecklingen av jord- och skogsbruket i Sverige under flera decennier. Det är avgörande för svenskt lantbruk att vi har en representant från regeringen på plats i Bryssel.

2. Agera på vårt hållbara krispaket
Priserna på insatsvaror har skenat den senaste tiden och hotar svensk livsmedelsproduktion. Klimatet har inte råd med prisutvecklingen och det har inte heller vi lantbrukare. Det ligger ett färdigt sexpunktsförslag på nya landsbygdsministerns bord.

3. Bidra till ökad försörjningstrygghet
Riksdag och regering har beslutat om ökad livsmedelsproduktion. Vi behöver reformer som främjar det och ökar arbetstillfällen, ökar skatteintäkter och minskar gapet mellan stad och land.

Palle Borgström, förbundsordförande LRF.

Grönt näringslivsindex, kvartal fyra: Oro för vikande efterfrågan på svenskproducerade livsmedel5.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Grönt näringslivsindex är en konjunkturmätare med fokus på de gröna näringarna. Idag presenteras kvartal fyra som visar att den återhämtning vi såg i kvartal tre har stannat av och att totalindexet nu visar på en svag tillbakagång. Oro för fortsatt höga kostnader på viktiga insatsvaror som el, gödsel, drivmedel och foder fortsätter att prägla indexet även detta kvartal. Till det kommer nu också höstens räntehöjningar, som påverkar framtidstron för de kapitalintensiva branscherna inom de gröna näringarna. Sedan kvartal tre har även oron för framtida efterfrågan i konsumentled vuxit sig starkare, vilket är oroande.

LRF säljer dotterbolaget Macklean: ”Hos Vergenta får Macklean ännu bättre möjligheter att växa”30.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter 11 år inom LRFs sfär säljer LRF helägda konsultbolaget Macklean till konsultbolaget Vergenta. "Macklean har varit ett mycket uppskattat konsultbolag inom LRF-koncernen, och levererar dagligen stort värde till företagen i det gröna näringslivet. Vi tror på Macklean men ser att bolaget kan utvecklas ännu bättre framåt med en industriellt mer lämplig ägare än LRF. Vi är övertygade om att vi med Vergenta som ny huvudägare ger bolaget ännu bättre förutsättningar att kunna växa och fortsätta leverera hög strategisk och affärsmässig nytta till olika delar av det gröna näringslivet", säger LRFs VD och koncernchef Anna Karin Hatt.

LRF om djurvälfärdsutredningen: Viktigt att vår goda djurvälfärd bibehålls och att konkurrenskraften värnas22.11.2022 14:00:37 CET | Pressmeddelande

Direktiven till en djurvälfärdsutredning ska vara klara innan årsskiftet. Det meddelade landsbygdsminister Peter Kullgren under måndagen. LRFs förbundsordförande Palle Borgström är positiv till beskedet. ”Det viktiga i direktiven är att den goda djurvälfärden i Sverige bibehålls samtidigt som vi värnar det svenska lantbrukets konkurrenskraft”, säger Palle Borgström.

Skogsägarrörelsen enade om frivillighet som naturskydd: ”Kan Norge så kan Sverige”  22.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

LRF och skogsägarföreningarna har tagit fram en ny arbetsmodell för framtidens naturskydd. Frivillighet och god kommunikation med markägaren ska vara utgångspunkten för myndigheternas arbete. Utgångspunkten är att alla skogsägare i Sverige ska känna sig trygga i att värna och utveckla den biologiska mångfalden utan risken att förlora rätten till sin skog.

LRF positiv till budgetpropositionen – men regeringen missar chansen att utnyttja EUs höjda tak för krisersättning8.11.2022 10:51:15 CET | Pressmeddelande

Förlängning av återbetalning av dieselskatt, fortsatt satsning på Klimatklivet och utbyggnad landsbygdens infrastruktur är några av punkterna som LRF är positiva till i regeringens budgetproposition som presenterades i dag. ”Regeringen och vi är överens i många frågor. Det gläder oss och möjliggör vårt fortsatta arbete för ett hållbart jord- och skogsbruk. Vi saknar dock höjningen av stödtaken som EU-kommissionen har föreslagit”, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.