LRFs tre krav på nya landsbygdsministern

LRF är positiva till att posten som landsbygdsminister är tillbaka och att statsministern lyfte flera viktiga tillväxt och näringsfrågor i regeringsförklaringen: det ska bli lättare att bygga på landsbygden, äganderätten i skogen ska stärkas och landsbygdsprogrammet ska förstärkas.

Palle Borgström, förbundsordförande LRF.

– Jag talar nog för alla landets skogs- och lantbrukare när jag säger – äntligen! Några av landets allra viktigaste framtidsfrågor finns i Anna-Caren Sätherbergs ministerportfölj. Det handlar om hållbarhet, klimat, skog, mat och jobb. Först och främst vill jag önska Anna-Caren Sätherberg god arbetslust inför det viktiga nya uppdraget, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Hösten har visat på hur viktig posten är för det svenska jord- och skogsbruket. Utan en landsbygdsminister har Sverige saknat en röst i de viktiga EU-diskussionerna kring skogen och framtidens jordbruk.

Palle Borgström passar på att lyfta tre krav på nya landsbygdsministern:

1. Prioritera de viktiga EU-mötena
Sverige är ett föredöme inom skogs- och jordbruket. Just nu pågår många viktiga processer i EU som kommer att avgöra utvecklingen av jord- och skogsbruket i Sverige under flera decennier. Det är avgörande för svenskt lantbruk att vi har en representant från regeringen på plats i Bryssel.

2. Agera på vårt hållbara krispaket
Priserna på insatsvaror har skenat den senaste tiden och hotar svensk livsmedelsproduktion. Klimatet har inte råd med prisutvecklingen och det har inte heller vi lantbrukare. Det ligger ett färdigt sexpunktsförslag på nya landsbygdsministerns bord.

3. Bidra till ökad försörjningstrygghet
Riksdag och regering har beslutat om ökad livsmedelsproduktion. Vi behöver reformer som främjar det och ökar arbetstillfällen, ökar skatteintäkter och minskar gapet mellan stad och land.

Palle Borgström, förbundsordförande LRF.

Jakt med mörkersikte har fått det att ljusna i vildsvinsfrågan19.1.2022 09:30:00 CET | Pressmeddelande

Vildsvinsolyckorna har minskat med 25 procent på ett år. Ökat samarbete, bättre mätning av skadorna och en ny lag som tillåter jakt med mörkersikte är några av anledningarna som ligger bakom resultatet. "Det är fullt möjligt att 2021 var året då vi visade att vi kan påverka olycksstatistiken. Vi måste fortsätta att jobba hårt tillsammans för att vi ska nå målet om halverade skador i jordbruket till 2025", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Skogsägare vinner mot staten - har rätt till ersättning22.12.2021 14:16:33 CET | Pressmeddelande

Idag bekräftade Mark- och miljööverdomstolen att de markägare som hindrats att bruka sin skog på grund av artskyddsregler har rätt till ersättning. "Det är mycket glädjande besked och en stor lättnad. I första hand för de skogsägare som hittills har förhindrats att bruka sin skog och där myndigheterna nekat ersättning. Men även för andra skogsägare kan komma att drabbas av samma sak", säger Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna.